Search
Close this search box.
ANNONS

Experten: Så blir Metaverse för e-handeln: "Kommer gå snabbt"

Alexander Feiglstorfer, CTO på Storybloks, berättar om e-handelns framtid i Metaverse
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Berättar i stor intervju hur du ska navigera i VR- och AR-djungeln.

ANNONS

Metaverse, metaversum på svenska, har varit på allas läppar sedan Facebooks, eller numer Metas, uppmärksammade presentation av Mark Zuckerberg. Sociala medier-jätten satsar allt på att erbjuda en virtuell plattform där människor kommer att mötas och utföra olika aktiviteter tillsammans - ja, även shoppa.

Men hur ska man som e-handlare förhålla sig till metaversum? Ska man börja plöja ned resurser redan nu för att så snabbt som möjligt finnas på plats i den virtuella verkligheten? När kommer den att slå igenom på riktigt? Och hur ska man använda sig av den? Eller är det rentav bara mycket snack och liten verkstad?

Vi gjorde en intervju med Storybloks CTO, Alexander Feiglstorfer, för att reda ut begreppen. Och han är övertygad: Framtidens handel kommer att ske i Metaverse.

Det här är ett stort skifte och faktum är att den första prototypen i den här världen gjordes av en startup redan för 20 år sedan. Att utveckla enheter som tas fram till konsumenter tar tid och det finns fortfarande en teknikbarriär. Men i dag har alla en smartphone och jag tror att nästa stora utrullning blir 3D-enheter. Det första steget blir att göra dem tillgängliga för den breda marknaden, säger han till Ehandel.

Han berättar hur den virtuella verkligheten kan ge helt nya möjligheter både för e-handlare och konsumenter. Att det är en plattform som rentav kan föra med sig helt nya konsumtionsmönster och få handlare och varumärken att nå målgrupper som tidigare var helt utom räckhåll.

Du kommer till exempel kunna sälja ett hus på ett helt annat sätt när det inte finns några behov av att köra dit. Istället kan man ta huset till kunden. Man kan även visa runt i rummen i pågående nyetableringar. Det här öppnar för möjligheter att nå potentiella kunder som kanske finns i ett helt annat land. Kunder som vill köpa ett hus i Spanien, fast de bor i Brasilien. Kunder man annars inte hade nått. Det här kan också driva upp priserna på fastigheter när man får fler potentiella köpare över hela världen.

De går in först i Metaverse

Men fastigheter i all ära. De flesta av er som läser Ehandel är mer intresserade av den del av handeln där produkter byter händer. Och även här ser Alexander Feiglstorfer stora möjligheter för handlare och varumärken. Inte minst då 3D-tekniken, oavsett om det är VR (Virtual Reality) eller AR (Augumented Reality), skapar helt nya förutsättningar.

Det skulle kunna användas för att prova kläder, solglasögon och annat. Med 3D-enheter kan man scanna hela kroppen vilket i sin tur gör att man kan flytta i princip hela den fysiska shoppingupplevelsen in i hemmet. Det är ett stort skifte där du kan sälja på ett helt annat sätt och till helt nya kunder.

Så kanske är framtidens handel alltså inte att sitta hemma och klicka ned produkter i varukorgen. Utan att med VR-glasögonen på gå in och shoppa i en virtuell butik, där man provar en tröja, eller kan se storleken på de där högtalarna man spanat in - för att sedan få hem allt till dörren.

Vilka tror du kommer att ta klivet in i Metaverse först?

De första kategorierna i e-handeln kommer att bli lyxsegmenten. De har resurserna att föra in sina varor i 3D-världen, vilket inte är det lättaste i dag. Vi kan ta möbler som exempel. Där behöver du skapa en helt ny virtuell butiksyta och scanna in alla varor, som sedan ska anpassas från den fysiska världen till den virtuella. Så jag tror att vi kommer att få se de första prototyperna i lyxkategorierna, när allt det här fungerar.

Hur ska man resonera som handlare? Ska man kasta sig rakt in och förbereda sig redan nu, eller är det vänta och se som gäller i dagsläget?

Det beror på. Om du har en väldigt stor produktkatalog är det värt att vänta och se. För att ta in alla produkter i 3D-miljön är en omständlig process. Men har du ett mindre utbud, som till exempel Apple, kan det vara värt det. Då kan man ha några få produkter som blir väl representerade i den virtuella världen, där man också kan berätta en historia kring dem och använda alla de verktyg som hjälper en att sälja.

Redan i dag har vi sett varumärken som Gucci, Nike och Adidas vara inne och känna på Metaverse. De har valt att sälja både virtuella och fysiska produkter, vilket kan vara en fingervisning om vad som komma skall när handeln tågar in i metaversumet på bred front.

På den traditionella 2D-webben startade allt med att folk köpte domäner och det tror jag kommer att ske även i 3D-världen. Men här är domänerna scener och landskap, som fungerar likt en fysisk adress - fast i 3D-världen. Därefter kommer man att behöva plocka in virtuella produkter, för att skapa en attraktiv virtuell miljö, och sedan fylla på med all sorts information. Man kommer till exempel att kunna köpa möbler i 3D-världen som berikar den virtuella miljön och i sin tur gör att fler besöker din yta. Det tror jag är nyckeln till framgång, att det flödar pengar i bakgrunden av metaversum. Och det är förmodligen det som är Metas mål - att ta några procent av pengarna som strömmar in i Metaverse.

Men du nämner också att det finns en teknisk barriär kvar att bryta. Inte minst vad gäller att göra VR- och AR-enheter mer kommersiellt gångbara. Så hur lång tid kommer det att ta för Metaverse att bli en stor plattform även för handeln?

Allt står och faller med att de här enheterna blir tillgängliga för den breda massan och det kan ske när som helst. Innan den första Iphone släpptes var det ingen som såg det komma, men när det väl skedde gick utrullningen väldigt snabbt. Jag tror att vi kan få se något liknande här. Jag är förstås inte 100 procent säker, men jag tror att Meta jobbar på nya enheter. Det gör förmodligen andra tillverkare också. Och när man fått fram rätt produkt så kommer det att gå väldigt snabbt. Men det kan också ta upp till tre år innan den där innovativa enheten släpps.

"Behöver bli billigare"

En annan alltjämt hämmande faktor att ta hänsyn till är pandemin.

Bristen på halvledare är ett bekymmer i dagsläget. Alla de här enheterna är beroende av just halvledare. De behöver även kraftfulla chip, som samtidigt behöver bli billigare för att de ska bli tillgängliga för alla. Så det krävs fortfarande en hel del teknikutveckling för att kunna visa upp en realistisk 3D-scen och göra det på en enhet som både är mer kraftfull och mer konkurrenskraftigt prissatt än i dag. Anledningen till att utvecklingen varit lite saktfärdig här är att det är så svårt att få tag i både komponenter och de enheter som i dag finns. Det positiva är dock att mjukvaran har blivit bättre betydligt snabbare under pandemin. Så när hårdvaran blir tillgänglig kommer det gå fort att få hela ekosystemet på plats.

Är det krångligt att hantera de system som krävs för att skapa och underhålla sin plats i metaversum, eller är det överkomligt i dag med den utveckling som skett på mjukvarusidan?

Jag skulle säga att det är hanterbart. Och det finns och kommer att finnas företag som kommer att hjälpa dig med hela den här resan. Till exempel att digitalisera dina produkter.

Innan vi tar av oss VR-glasögonen och stiger ut ur metaversum för den här gången behöver vi förstås också prata om den andra delen, nämligen AR. En teknik där man använder virtuella hjälpmedel för att förhöja eller underlätta tillvaron i den verkliga världen.

"Meta är på rätt väg"

Kanske har du spelat Pokémon Go i mobilen, där användaren kan fånga virtuella representationer av Pokémons som placeras i den verkliga världen på din telefonskärm. Så medan VR tar det fysiska rummet in i den virtuella världen, så tar AR det virtuella rummet ut i den fysiska världen. Metaverse kommer alltså att kunna hänga med användaren även i den fysiska butiken.

De här teknikerna kommer att gå hand i hand. Du kan med hjälp av till exempel AR-glasögon ställa dig framför en spegel i en butik och prova kläder som speglas virtuellt. Det kan bli ett bra hjälpmedel i butiker där man kanske inte har hela sortimentet på plats. Istället kan man erbjuda utprovningar i AR och sedan kan kunden beställa den önskade storleken till butik eller hem till dörren.

Han nämner även hur AR skulle kunna användas som hjälpmedel för att träna medarbetare i till exempel truckkörning på lager eller hur de ska hantera olika maskiner.

Slutligen då, vilka blir det som rullar ut den där enheten som gör att Metaverse får den genomslagskraften som Iphone fick?

Jag tror att Meta redan är på rätt väg med sitt Occulus Quest. Så jag tror att de kan ta ledartröjan där ett tag. Självklart kommer även Apple att vilja ge sig in här och de har ett hemligt projekt som har varit i görningen ett tag. Men jag tror att de kommer vänta ett tag, jag tror inte att de vill vara först ut, säger Alexander Feiglstorfer.

LÄS ÄVEN: Följer spelvärlden: Nike och Adidas ger sig in i Metaverse

Dela artikeln: