E-handelsfabrik i Kina eller Europa? – experten reder ut

"Du måste ge tydliga specifikationer".

Fredrik Grönkvist kan allt om det där med att hitta en riktigt bra fabrik. Och i det här fallet en fabrik som tillverkar sådana där grejer som e-handlare sedan säljer, i exempelvis Sverige.

Men han jobbar inte med svenska fabriker. Nej, det här företaget hjälper istället e-handlare att hitta tillverkare i till exempel Kina, Turkiet, Portugal och Polen – eller nånstans i Baltikum.

Annons

Scandinasian heter bolaget som Fredrik Grönkvist var med och grundade 2008, och som han i dag äger ihop med två italienska kollegor.

Sedan flera år tillbaka bor Fredrik Grönkvist på heltid i Hongkong. Där har man också kontoret, där det med Fredrik själv, jobbar fyra personer. Man har även ytterligare en medarbetare i Vietnam.

Hade en egen e-handel först

Men Fredrik Grönkvist, som är uppvuxen i Karlstad, var från början själv e-handlare. Han och en kompis startade en liten e-handel, när de pluggade på teknikhögskolan Chalmers i Göteborg. De köpte in billiga, men hyfsat kvalitativa klockor, från Kina.

De kom från södra Kina och vi fick lite ruljangs på det, utan att vi blev "Daniel Wellington" på något sätt. Sedan åkte jag till Shanghai 2008 med en annan kompis. Vi gjorde ett utbytesår på Fudan-universitetet och det var då jag fick upp ögonen för att väldigt få svenska företag hade någon koll på hur man hittar bra tillverkare i Kina, säger han till Ehandel och fortsätter:

Jag lade i samma veva ner min e-handel för att istället hjälpa andra svenska företag. På ganska kort tid började e-handlare att höra av sig. De hade googlat runt och hittat till vår webbsida och vi började jobba med leveranser från kinesiska fabriker, till svenska varuhus.

Kontrollerade kvalitén

Han och en kompis drog igång Scandinasian och började att åka ut till kinesiska fabriker och gjorde kvalitetskontroller på plats. De gick även igenom containerlaster och såg till att varorna var hela och förpackade på rätt sätt, innan de seglade iväg ut på världshaven.

Fredrik fokuserade dock främst på produktsäkerhet med fokus på kemikalier och tungmetaller. I dag har företaget en mjukvara som samlar alla produktregleringar på ett ställe – och som man som e-handlare kan prenumerera på.

Det handlar främst om regleringar i EU och USA, där EU ofta har de strängaste kraven i världen. I dagsläget är det flera tusen e-handlare som prenumererar på tjänsten, säger han.

Annons

Lättare starta i Kina

Fredrik har som många andra noterat ett ökat intresse för tillverkning i Europa, efter att fraktpriserna från bland annat Kina skenade under pandemin. Asiatiska stängde dessutom i princip ner sina samhällen helt och de stora Asien-hamnarna låg i dvala.

De senaste två åren har dessutom en rad konflikthärdar i världen, inte minst kriget i Ukraina, drivit upp inflationen. I januari har det dessutom skett flera attacker mot bland annat containerfartyg i Röda havet, till följd av Israel-Hamas-konflikten. Det pågår också sedan länge ett lågintensivt handelskrig mellan Kina och USA, där man då och då straffar varandra med tullavgifter på olika varor.

Så hur ska man då tänka när man står i valet och kvalet mellan att förlägga sin tillverkning till Kina eller Europa? Jo, det beror på, säger Fredrik.

Rent teoretiskt kan vi tillverka vad som helst i Europa. Men det är ofta enklare att hitta fabriker i Kina. Den som vill tillverka exempelvis en bluetooth-högtalare kan välja mellan betrodda tillverkare i landet, i en katalog på Alibabas hemsida [den stora kinesiska shoppingplattformen reds. anm.]. Det är ju som en Ikea-katalog ungefär, säger Fredrik Grönkvist och fortsätter:

Kinesiska tillverkare är ju lite som e-handlare själva också och lägger ut sina kataloger som visar vad de kan göra. Sedan hamnar deras kataloger i sin tur i Alibabas stora katalog.

Mer förberedelser i Europa

När man istället går till exempelvis en elektroniktillverkare i Europa är det en helt annan melodi. Då måste man, oavsett om man letar efter en fabrik i Öst- eller Västeuropa, presentera en lista med de komponenter som ska ingå i produkten.

Man behöver ofta även presentera olika produkt-case. Och man ska gärna ha tagit fram dem tillsammans med en designer. Det gäller att ge ett proffsigt intryck på alla nivåer för att få att bli sedd av fabrikschefer i Europa, enligt Fredrik.

Du måste ge dem tydliga specifikationer och tydligt definiera produkten, annars tar en europeisk fabrik dig inte på allvar, konstaterar han och tillägger:

Tillverkare på Alibaba ställer inte lika många frågor. Kinesiska fabriker är generellt enklare att komma igång med.

Vad finns det för fördelar med att välja en fabrik i Europa?

Om du får det att fungera med en tillverkare i
Europa så har du enorm fördel med kortare ledtider och närhet till fabriken. I många branscher är också fabriker i EU väldigt bra, bland annat textil, möbler, kosmetika och läder med mera. Plus, lägre fraktkostnad och inga tullavgifter, så det jämnar ut sig något.

Ge tydliga instruktioner!

Men det finns mycket att tänka på i Kina-fallet också, understryker han. Ska du till exempel sälja dina grejer i EU, så gäller det att ha koll på alla tuffa EU-regleringar. Och att se till att den kinesiska tillverkaren också har samma koll. För EU har exempelvis dej tuffaste kemikalie- och tungmetallslagstiftningen i världen.

Det är därför väldigt viktigt att du ger fabriken i Kina tydliga instruktioner kring vad för produkt som ska tillverkas och vilka regleringar som ska följas. Annars kanske den kinesiska tillverkaren använder sig av material som innehåller kemikalier, säger Fredrik och fortsätter:

I Kina producerar man ju för hela världen och för marknader i Afrika, Sydamerika och Australien – och där har man inte alls lika tuffa kemikalie- och säkerhetskrav.

Så ett misstag som många svenska e-handlare gör, är att de tror att den kinesiska fabriken per automatik vet vad för EU-regleringar som ska följas. Men det är inte alltid de vet det. Så där måste man vara väldigt tydlig.

Besök gärna fabriken själv

Det han själv har gjort i rollen som kvalitets- och regleringstestare i Kina är att han har bett om både nuvarande och gamla testrapporter från tillverkaren, för att få en heltäckande bild.

Är det bra att e-handlaren själv besöker fabriken? 

De flesta åker inte till fabrikerna längre och det går ju att beställa kvalitetskontroller på nätet, och betala någon att åka ut och utföra sådant.

Men jag tycker ändå att det är bra att besöka fabriken för man lär sig mycket och får ett ansikten på de personer som man samarbetar med. Det gör också alltid att du hamnar högre upp i prioritetsordningen. Mänsklig direktkontakt är alltid att föredra, skulle jag säga. Och det gäller oavsett om det är en leverantör i Kina eller Europa.

Annons