Experterna talar ut om krisen: ”Ett helt nytt sökbeteende”

"Finns möjligheter för de som håller huvudet kallt".

Hur gör e-handlare med sin digitala marknadsföring i dessa extraordinära tider? Vi på Ehandel vände oss till en handfull experter för att ta tempen på den digitala marknadsföringen just nu. Vi frågar bland annat om många stoppar sin marknadsföring och hur man som e-handlare ska agera i dessa tider. Även om vissa e-handelsbrancher går lysande så finns det även de som stannar upp som den fysiska handeln

Vi fokuserar på betald marknadsföring och det handlar förstås mycket om Google även om frågorna är mer generella. De som uttalar sig är Michael Wahlgren, grundare av Pineberry, Karl Lindberg från AdRelevance, Magnus Äng, grundare av Top Marketing Group och Magnus Bråth från byrån Brath.

Annons

Hur har marknadsföringen hos era kunder påverkats den senaste tiden?

Efterfrågan och sökbeteendet har ändrat sig för många e-handlare. Vissa säljer mer än vanligt, medan andra upplever en minskad efterfrågan på delar av sitt produktutbud. Ett tydligt ändrat beteende som denna kris för med sig är att vi som samhälle blir mer digitala väldigt snabbt. Denna förändring är ju en framtida möjlighet som flera av våra e-handlare redan nu förbereder sig för, säger Michael Wahlgren.

De allra flesta av våra kunders verksamheter mår tack och lov väl så här långt. Vi arbetar med några kunder verksamma i branscher som naturligt har det lite tyngre just nu, men våra e-handelskunder går fortsatt bra, säger Magnus Äng, och fortsätter:

Vi tror att de allra flesta som driver någon form av affärsverksamhet tänker på hur de ska tackla en eventuell nedgång i försäljningen och tappade affärer. Det är både sunt och nödvändigt och något som vi alltid ska ha en plan för - coronakris eller ej.

Magnus Bråth meddelar att han inte kan säga särskilt mycket om befintliga kunder men att de klarar sig förhållandevis bra i krisen. Karl Lindberg berättar att de försöker vända situationen till något positivt.

Vi har gjort ett stort antal saker tillsammans med våra kunder eftersom det i sådana här lägen finns möjligheter för de som håller huvudet kallt och agerar smart, förklarar Karl Lindberg.

"Glada dagar i SEM-kontot"

Att det finns möjligheter i krisen verkar de flesta hålla med om. Något alla också håller med om är att man i dessa tider behöver ha bättre koll på sin marknadsföring än i normala fall. I en snabbt föränderlig värld kan man inte bara låta allt rulla på som vanligt.

Vad är era tips till e-handlare just nu gällande betald annonsering på nätet?

Annons

Rent generellt, har du en bra ROI på din annonsering så fundera på om ni kan gasa ännu snabbare eftersom det kan öka er försäljning och förbättra er likviditet. När det kommer till annonsering med Google Ads så är bland annat konkurrensen en av de saker som avgör hur mycket du betalar per klick. Detta innebär att om färre annonserar så kan dina klickkostnader minska, säger Magnus Äng.

Gällande SEM så kan det finnas anledning både till en ökning av budget och en minskning, beroende på hur företaget ser ut och vad man säljer. Den som säljer toalettpapper borde ha glada dagar i SEM-kontot nu medan den som säljer konsertbiljetter kanske inte ska bränna sin budget på de sökningar som görs idag, säger Magnus Bråth.

Karl Lindberg har tidigare berättat att man just nu bör lyfta hemleverans mycket tydligt i sin marknadskommunikation. Detta är något som Michael Wahlgren instämmer i.

Att erbjuda hemleverans och korta leveranstider blir extra viktigt i tider som dessa. Det är klokt att se över hur du kan lyfta fram dina leveransalternativ mer än tidigare, säger Michael Wahlgren.

Vi frågade även experterna om det finns många e-handlare som helt stoppar sin marknadsföring just nu. Svaret på det var ett rungande nej.

Nej, de som eventuellt stoppar sin marknadsföring i detta läge är företag som helt behöver stänga, exempelvis restauranger. För e-handlare handlar det snarare om att anpassa sin marknadsföring i takt med att efterfrågan ändrar sig, säger Michael Wahlgren.

Magnus Äng instämmer men ger också tips till de som eventuellt behöver dra ner på sin marknadsföring.

Är du verksam i en bransch som har det tungt just nu och måste minska annonseringen, då är vår rekommendation att lägga krutet på den organiska synligheten, i närtid i sociala medier och långsiktigt med SEO och Content Marketing, säger Magnus Äng.

Lägg inte alla pengar på toapapper

Michael Wahlgren trycker även på att det just nu, när du väl ska slänga pengar på något, är viktigt att du inte lägger dessa på fel saker.

Säljer du exempelvis toalettpapper så ser siffrorna säkert lysande ut just nu. Men detta betyder inte att du ska flytta alla pengar dit, för med största sannolikhet kommer du att sälja toalettpappret du har i lager oavsett som läget är just nu. Snarare kanske du ska fördela om marknadsföringsresurser till de områden där du bedömer att du kan ta marknadsandelar, säger Michael Wahlgren.

Mat, hygien och sexleksaker

Vi var förstås tvungna att fråga experterna vad som faktiskt säljer som toapapper i coronatider just nu.

Många jobbar just nu med hemmet som bas. Detta verkar göra oss väldigt medvetna om allt som behöver fixas i hem och trädgård. Dessa branscher har vi märkt en ökad förfrågan från de senaste veckorna, säger Magnus Äng.

Det mesta kring livsmedel, medicin, hälsa går ju givetvis som tåget. Men även andra branscher som exempelvis trädgårdsprodukter går bra, säger Michael Wahlgren

Hemleverans av mat, hygienprodukter, sexleksaker, förbrukningsvaror, gymartiklar och sällskapsspel, svarar Karl Lindberg.

Allting är väldigt snabbrörligt just nu och utöver att man behöver göra en djupare analys och ha kontinuerlig koll på sin digitala marknadsföring så bör man även hålla utkik efter helt nya beteenden. Vissa fenomen bör man som e-handlare kanske hoppa på och utnyttja medan andra bör undvikas.

I flera branscher skapas det ett helt nytt sökbeteende kring Corona/Covid-19 och ens produkter. I vissa fall är detta ett positivt sökbeteende som du vill inkludera i din annonsering för att sälja mer, i andra fall är det ett negativt sökbeteende som du helst vill exkludera i din annonsering, säger Michael Wahlgren.

Vi avslutar med Karl Lindbergs varning för vissa sökord som bör undvikas om man inte säljer produkterna.

Om ni inte säljer någon av följande produkter nedan så lägg in dem som negativa sökord på kontonivå för att säkerställa att de inte visas som närliggande sökord. Kan snabbt bli mycket olönsamt annars, säger han.

Sökord att akta sig för:
handsprit
handdesinfektion
desinfektion av händer
ytdesinfektion
alcogel
handgel
desinfektionsmedel
desinfektionsservetter
desinfektionssprit
desinfektionsspray
våtservetter
t-röd
toalettpapper
pandemic
coronavirus
covid19

Annons