Denna exportboom kommer i en tid då den digitala handeln i Sverige generellt har fått ny vind i seglen. Efter ett par år av relativt stillastående konsumtion ökade e-handeln med mellan 5 och 10 procent under 2024, enligt flera källor. Ny statistik från Svensk Handel visar att tillväxten accelererat ytterligare under mars och april i år, med ökningar på 11 respektive 13 procent jämfört med samma månader 2024. Enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal, är det just den ökande exporten som är den enskilt viktigaste motorn bakom denna positiva utveckling.
Vi har en liten inhemsk marknad - när den dessutom stagnerat blir det ännu naturligare att blicka utomlands, säger Breding.
Våra produkter och butiker har alltid haft ett väldigt högt anseende i andra länder och faktum är att förtroendet växer ännu mer nu i takt med att handeln över gränserna ökar enligt våra undersökningar, både från konsumenter och andra företag.
Försäljningen online till Sveriges största exportmarknad, Tyskland, har imponerande nog ökat med hela 22 procent på bara ett år. Även andra europeiska länder visar stark tillväxt för svensk e-handel; exporten till Italien och Österrike har båda ökat med 18 procent, följt av Polen med 11 procent och Frankrike med 8 procent.
I skarp kontrast står USA, som är den enda betydande exportmarknaden där den svenska e-handeln har backat, med en nedgång på 11 procent.
Trots den starka internationella efterfrågan menar Jonas Breding att det finns ett utbrett "exportslöseri" bland svenska e-handlare. PayPal har nyligen genomfört en studie, tillsammans med analysföretaget IDC, som visar att närmare 50 procent av de internationella kunderna överger sina köp i kassan.
Allt fler handlar över gränserna och svenska handlare är generellt populära, vilket leder till att många försöker bygga internationell framgång. Du behöver dock göra en ordentlig hemläxa för att lyckas, förklarar Breding.
Han understryker att kunskap om regelverk är viktigt, men att det som verkligen avgör är förståelsen för konsumenternas förväntningar och preferenser på olika marknader.
Fransmän har helt andra förväntningar på leveranstider än italienare, polska kunder vill betala på ett annat sätt än brittiska och så vidare. Det finns en enorm outnyttjad potential, många lyckas attrahera utländska konsumenter men hälften tappar dem på vägen, avslutar Jonas Breding.