Få fler konverteringar genom on-site-search

Sökning har en enorm försäljningspotential, men det finns också en risk att kunderna försvinner i frustration. Så här tar du bort frustrationen från ekvationen och får kunderna att konvertera.

Ditt sökfält är en guldgruva. Kunder som går direkt till sökfältet konverterar tre gånger oftare än kunder som klickar sig vidare genom dina sidor. De sökande kunderna är köpredo kunder. De har kommit långt i sin beslutsprocess och är nära den slutliga konverteringen. Riskera därför inte att förlora dem med irrelevanta sökresultat. Eller ännu värre – om de hamnar på sidor med uteblivna resultat. Här lämnar så många som 21 % webbplatsen omedelbart i frustration. 

Slut med sidor med uteblivna resultat

Sidan med uteblivna resultat är den tomma sida där det står att det inte hittades några produkter som motsvarade sökningen. Det kan finnas många orsaker till att den visas. Kunden gör stavfel, använder synonymer eller söker efter ett specifikt varumärke som du inte har. En sökning på yxor, inte byxor kan hamna på sidan med uteblivna resultat i ett jeansparadis på grund av ett stavfel – och för att butiken kallar dem för jeans.
Därför är det viktigt att ha verktyg för att hantera sökresultaten på din webbplats. Ett minimikrav är att du måste kunna korrigera stavfel automatiskt.
Det kan också vara relevant att använda sig av sökförslag och automatisk ifyllning. Det kan hjälpa kunderna att hitta de produkter de letar efter innan de ens har kommit till en PLP.
Sökning är en svår konst som kräver både bra verktyg och förståelse för kundernas behov. Vi kan inte gå in på allt här, men vi har tidigare skrivit ett helt white paper om ämnet, som du hittar här. Den innehåller mängder av konkreta rekommendationer som får dina kunder att hitta och köpa dina produkter.
Om du hellre lyssnar än läser kan du också träffa oss på E-meet där vi håller en presentation om ”Det perfekta sökresultatet”. Här delar vi med oss av våra tekniska och praktiska erfarenheter för att få fram de bästa sökningarna. 

 

Ge alltid kunden det mest relevanta sökresultatet

När kunden har sökt fram produkter är det viktigt att de är relevanta. De ska vara sorterade på ett sätt som gör det lätt för kunden att välja det som tilltalar henne eller honom mest. Och du bör kunna förutsäga vilken produkt det är utifrån dina uppgifter. Här har Bizzkit Ecommerce Search en unik fördel. Den kan rangordna utifrån nästan alla parametrar du definierar, så länge du har data. Du kan använda personliga preferenser, pris, lagerstatus eller live-data om vädret.
Detta gör det enkelt för kunderna att prioritera och konvertera eftersom de ser de mest relevanta resultaten. Samtidigt kan du använda sorteringen för att lyfta fram vissa produkter till kunderna. Det kan till exempel handla om dina egna varumärken som har en högre penetrationsgrad. 

Bizzkit Ecommerce Search kombinerar både sökmotor och sorteringsalgoritmer i ett och samma system. Det innebär att du kan eliminera sidor med uteblivna resultat och vara så relevant för kunderna som möjligt – med ett enda system.

Läs mer om Ecommerce Search här