Fram till dags datum har Fab lockat till sig 31 miljoner dollar i extra kapital, och enligt flera olika källor ska företaget nu vara värderat till omkring 1 miljard dollar.
Bland de nya investerarna finns bland annat kinesiska Internetjätten Tencent, som även kommer att ta en styrelseplats i Fab, och den japanska företagsgruppen Itochu. NĂ¥got som fĂ¥r mĂ¥nga att tro att Asien kan vara nästa steg för Fab.
Fab har i dag drygt 14 miljoner användare och ser en snabb tillväxt, särskilt i Europa. Under 2012 hade Fab intäkter pĂ¥ 150 miljoner dollar och i februari avslöjade man att omsättningen ökade med 300 procent under januari i Ă¥r, jämfört med samma mĂ¥nad 2012.
Räknar med lönsamhet senast 2015
Fab räknar med att försäljningen i Ă¥r kommer att landa omkring 250 miljoner dollar. Företaget säger ocksĂ¥ att man i Ă¥r kommer att nĂ¥ en bruttomarginal pĂ¥ 43 procent, en ökning frĂ¥n 29 procent 2011. Fab räknar med att vara lönsamt i USA och Europa under fjärde kvartalet 2014.
Enligt grundaren Jason Goldberg finns det i dag fyra e-handelsföretag i världen som värderas till mer än 10 miljarder dollar. Amazon, Alibaba, eBay, och Rakuten, men han tror att Fab har en chans att bli det femte. Och det ska ske genom att bli ledande inom vad han kallar för Emotional Commerce.
NĂ¥got som enkelt förklarat betyder att Fab hjälper konsumenter att hitta vad de söker, och i den planen ingĂ¥r även att ta fram egendesignade produkter. Särskilt inom segmentet möbler och heminredning. Man satsar ocksĂ¥ pĂ¥ olika samarbeten med kända designers och pĂ¥ senare tid har Fab även experimenterat med fysiska butiker.
Ska snabba upp leveranserna
De nya investeringarna kommer främst att användas för att ytterligare förbättra Fabs leveranskedja, logistik, kundservice, teknik, och utökad marknadsföring. I början av 2012 tog det i genomsnitt 16 dagar frĂ¥n köptillfället till att produkten skickades.
I dag skickas 75 procent av beställningar inom 24 timmar, men Fab jobbar nu för att alla varor som säljs pĂ¥ sajten skickas inom ett dygn. I Ă¥r öppnar man även ett nytt lager i Nederländerna som ska betjäna deras europeiska kunder, och under 2014 öppnar man en ny lagerlokal i Las Vegas.
Förutom det kommer man även att utöka sin närvaro i Kina tillsammans med Tencent och man kommer troligtvis även att lägga en del av pengarna pĂ¥ uppköp av olika internationella aktörer. Man kommer även att satsa mer pĂ¥ att tillverka egna produkter och samarbeten med designers som ska ta fram produkter som endast kommer att säljas pĂ¥ Fab.
Källa: TechCrunch