Fabs medgrundare satsar på andra gången gillt

Fab.com var en snabbt stigande stjärna på e-handelshimlen. Efter en flygande start på andra sidan Atlanten skulle man ta Europa med storm. Så blev det inte riktigt, men skam den som ger sig. Nu ska Bradford Shellhammer, en av Fabs medgrundare, göra allt rätt från början med den Fab-liknande basaren, Bezar.

Det har hunnit hända en hel del under de drygt fyra år som Fab.com har existerat. Sajten startade som ett socialt nätverk för homosexuella men när det inte slog väl ut skiftade man fokus. Istället blev sajten en marknadsplats för väldesignade produkter och efter en lyckad start i USA skulle man ta Europa med storm.

Fab fick även in mer än 300 miljoner dollar i riskkapital. Men som man säger, upp som en sol, ner som en pannkaka. Under 2013 och 2014 tvingades man strama åt verksamheten och företaget fick säga upp närmare 500 anställda.

Annons
Annons

Efter det har grundaren Jason Goldberg växlat ner och satsar nu i mindre skala på egendesignade möbler, bland annat via Hem.com. Men även om det gamla Fab imploderat som en döende stjärna, kan ett nytt Fab snart se dagens ljus.

Bradford Shellhammer, Goldbergs tidigare partner på Fab, förbereder nämligen en lansering av Bezar, en flash sales-sajt med fokus på industridesign.

Ingen massproducerad skit

Lanseringen är planerad till mars i år men redan har man lyckats få in 2,25 miljoner dollar i riskkapital. Tanken är att sajten ska sälja konst, smycken, heminredning och accessoarer och ge oetablerade designers och konstnärer chansen att synas med ett väl utvalt sortiment

Drygt 100 nya produkter kommer att läggas upp varje dag, och ungefär lika många kommer att plockas bort. Produkterna kommer att finnas på sajten mellan 24 timmar till tre dagar och priserna kommer att ligga runt 50 till 100 dollar, med några få undantag.

– Det viktiga är att varje produkt är speciell, har en historia och är inte samma sak som allt annat massproducerat skit, säger Bradford Shellhammer.

Sket sig första gången

Annons
Annons

Shellhammer var en av grundarna och den kreativa kraften bakom Fab och det var tufft att se sin skapelse sjunka i rask takt efter en snabb start. Nu, lite mer än ett år efter att han lämnat Fab för att ta reda på vad han ville göra med sitt liv, är han redo för en reinkarnation av Fab.

Han säger att ingen vill bli ihågkommen som killen som gjorde Fab två gånger med tanke på hur det utvecklat sig. Men sen insåg han att inte bryr sig om vad andra tycker, och att han nu har chansen att ta med sig det han lärt sig från förra misslyckandet.

– Jag kämpade med tanken på att göra något annat, men jag insåg att detta var mitt uppdrag i livet. Det sket sig första gången så insatserna är verkligen höga nu, men jag har ouppklarade affärer, säger Bradford Shellhammer.

 

Källa: TC, ReCode

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!