Facebook öppnar upp för e-handlare – lanserar ny tjänst

"Många som har det kämpigt".

Facebook blir en marknadsplats även för e-handlare. Nu släpper den sociala plattformen "Facebook Shops" som ska hjälpa mindre företag att sälja varor online i deras kanaler.

Det är många små företag som har det kämpigt just nu och när butiker stänger letar sig allt fler online. Vi vill göra shoppingen sömlös och underlätta för alla, från små företag till stora varumärken, att använda våra appar och komma i kontakt med sina kunder, skriver Facebook.

Annons

Den nya satsningen innehåller flera nyckelfunktioner som möjligheten för kunder att kontakta företaget genom WhatsApp, Messenger eller Instagram Direct.

I framtiden kommer även köp att vara möjliga direkt i chatten i WhatsApp, Messenger och Instagram Direct, skriver Facebook.

Samarbetar med e-handelsleverantörer

Företagen kommer även att kunna visa upp sina produkter med hjälp av livevideo och skapa lojalitetsprogram på sitt Facebookkonto.

Vi jobbar också nära med partners som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube och Feedonomics för att ge små företag den stöttning de behöver, meddelar Mark Zuckerbergs jätte.

I sommar rullar man även ut Instagram Shop, med start i USA, som av allt att döma kommer att kunna integreras även i Facebook Shop.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!