Fajten på Google har börjat: “Amazon har råd att blöda pengar”

Ta fajten eller ej?

Dagen efter att Amazon.se öppnat upp så var e-handelsjätten igång med att köpa annonser, på Google, på en rad populära svenska sökord. Amazon såg även ut att toppa alla resultat som de dök upp med annonser i.

LÄS ÄVEN: Amazon har börjat annonsera i Sverige: “Budar aggressivt”

Annons

Nu varnar Google Ads-experten Karl Lindberg svenska e-handlare som kan tänkas gå upp mot e-handelsjätten, när det kommer till sökordsannonser.

Amazon budar aggressivt och har råd att ”blöda pengar”. Alla som kan tänkas gå upp mot Amazon i auktionen måste därför hålla mer örnkoll än vanligt på sin egen budgivning, säger Karl Lindberg.

Ser inte Amazon för vad det är

Googles automatiserade budgivning ska inte heller vara säker när Amazon ger sig in på marknaden.

Förlita er inte till 100 procent på automatiserad budgivning och att Googles algoritm omedelbart skall anpassa sig till att Amazon kommer in på marknaden. För Googles algoritm är Amazon ”bara” en till annonsör som är med i budgivningen. Vi vet mer än så, vi vet att Amazon är den enskilt största spenderaren på Google i världen och att deras mål är att snabbt driva mycket trafik och ta marknadsandelar, säger Karl Lindberg.

Svenska e-handlare uppmanas även att hålla koll på auktionsinformationen inne i Google Ads för att se när Amazon dyker upp, och hur det då påverkar auktionen. Till exempel om det påverkar den egna visningsandelen.

"Ha riktigt vassa annonser"

Man bör även ta beslut om man vill justera sina mål och fajtas mot Amazon eller helt enkelt stanna där man är nu, vilket vi gissar då kan leda till sämre exponering. Har man inte pengar för att ta fajten så kan man istället utnyttja det faktum att Amazons annonser inte är av speciellt hög kvalité.

Amazon har nu vid lansering, som det verkar, rätt generiska annonser så lägg tid och kärlek på att se till att ni har riktigt vassa annonser som tydligt beskriver alla fördelar med att köpa hos er. Använd alla annonstillägg så att ni får en så stor och informativ annons som möjligt. Studera Amazons annonser och se hur ni kan se till att era annonser gör er till ett mycket mer attraktivt alternativ, säger Karl Lindberg.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!