Färsk e-handlare satsar på Amazon – miljontillskott på väg in

"Målet är att bli marknadsledande".

Företaget Pharma Way, som säljer gurkmeja-drycken Dot Shot, har gjort en större satsning i e-handelns tecken. För cirka en månad sedan lanserade företaget en egen nätbutik på Dotshot.se, och nu vill man genomföra en nyemission för att bygga vidare på sin satsning. Närmare bestämt handlar det om en reviderad nyemission på mellan två och fem miljoner kronor, som ska användas till att växa företagets e-handelsverksamhet i Europa och USA.

3000 flaskor på en månad

Enligt Pharma Way är marknaden för växtbaserade kosttillskott värd 600 miljoner kronor bara i Sverige. Företaget beskriver potentialen för sin dryck som "enorm".

Annons

Nya näthandelsstrategin samt nyemissionen kommer att säkerställa en snabbare försäljningstillväxt av bolagets produkter både nationellt och internationellt, vilket kommer öka bolagets värde i snabbare takt. Vårt mål är att bli marknadsledande på våra marknader, bygga ett globalt varumärke och göra en börsintroduktion inom 3–5 år, säger Mårten Österlund, vd för Pharma Way, i ett pressmeddelande.

2019 omsatte Pharma Way 830 000 kronor och gjorde samtidigt ett resultat på minus 1,6 miljoner kronor. Det här året planerar man att landa på mellan 2,5 och 3 miljoner i omsättning och nästa år är tanken att 2020 års omsättning ska fyrdubblas.

Hur har det gått för er e-handel hittills?

Vi har sålt 3 000 flaskor under april. Målet under året är att komma upp i över 20 000 Dot Shot per månad, skriver Mårten Österlund till Ehandel.

Säljs hos Apotea

Dot Shot säljs förutom i den egna nätbutiken hos en rad återförsäljare, som till exempel Apotea. Bolaget planerar att sälja via ambassadörer på en rad marknader, som Frankrike, Tyskland, Spanien och England. Dessutom är siktet inställt på att nå ut internationellt via Amazon.

Lanseringen på Amazon sker inom kort, skriver Mårten Österlund.

Teckningstiden för Pharma Ways nyemission pågår till och med den 15 juni.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!