Jens Levin, VD för plattformsleverantören Sitoo, uppmanar e-handlare att tänka lokalt för att nå globala framgångar. Jens menar på att e-handlare allt för ofta konkurrerar med pris och försöker imitera globala jättar som till exempel Amazon.
– Det finns ofta en övertro på att ett lågt pris är viktigt för en lyckad e-handelsverksamhet. Effekten blir många gånger den omvända. Resultatet uteblir och den lokala butikens e-handelsverksamhet fungerar inte enligt förväntan, säger Jens Levin.
Jens uppmanar e-handlare att utgå ifrån sitt lokala perspektiv och satsa på kunskap och sin egen nisch för att nå framgång på en global marknad.
– I stället för en lågprisstrategi bör den lokala butiken utgå från sin styrka, dvs det lokala perspektivet. Genom att framhäva den lokala närvaron, butikens unika sätt att kombinera och paketera produkter, sin passion för ämnesområdet och sitt sätt att måna om kunden, kan den lokala butiken skapa intresse och hävda sig på Internet, säger Jens Levin.
Det lokala perspektivet ska enligt Jens vara mer intressant för den globala publiken och därmed också resultera i ökad försäljning.
Källa: Press