Priset gick inte ihop – Lyko erkände: ”En process”

Fälldes omedelbart.

Lykos prismiss har lett till en fällning. Skönhetsföretaget prissatte ett hårvårdspaket innehållandes två produkter, för ett paketpris som var dyrare än produkterna separat.

LÄS ÄVEN: Konsumentverket vs. e-handlarnas ”rekommenderade priser”

Annons

Paketpriset är mycket dyrare än vad produkterna i paketet kostar separat. Både schampo och balsam kostar 129 kronor styck och rekommenderat pris anges som 179 kronor styck. Paketpriset är 349 kronor och dess angivna rekommenderade pris är 398 kro­n­­or, skriver en person i sin anmälan till Reklamombudsmannen.

Om man utgår efter rekommenderat pris, på 179 kronor styck, så blir det 358 kronor för båda - det vill säga 40 kronor mer än vad det blir om man köper båda produkterna separat på rekommenderat pris. Om man köper båda pro­dukt­erna separat för annonsörens egna pris så blir det 258 kronor för båda, och då paketpriset är 349 kronor så blir det hela 91 kronor dyrare.

När anmälan når Lyko svarar företaget på en gång att man "uppenbart har gjort fel", och att man direkt korrigerade felet när man blev uppmärksammad på det.

Det är en manuell process och i detta fall har vi missat i prissättningen av det aktuella paketet. Vi kommer att se över våra rutiner för att undvika att det sker igen, skriver Lyko.

Och då hade Reklamombudsmannens inget annat val än att fälla företaget för vilseledande information.

Lyko har medgett att det skett ett misstag i prissättningen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Annons