Fem e-handlare intar julhandeln med kvinnlig popup-butik

"Female Founded Xmas Pop-Up".

Fem varumärken som alla är grundade av kvinnor, fokuserar starkt på hållbarhet och säljer direkt till konsumenter via e-handel. Så skulle man kunna beskriva företagen AkindStore, Astrid Wild, AWAN, Read The Label och Zenmaia.

De fem har nu slagit sig ihop och gjort en gemensam popup-satsning i centrala Stockholm. I dag och i morgon kommer de att ha öppet för försäljning i en lokal på Skeppargatan 22.

Annons

För oss är det här ett väldigt bra sätt att bygga en omnichannelupplevelse och få till de här fysiska mötena för att på så sätt skapa ett community, säger Lisen Follin, grundare och delägare av AWAN, till Ehandel.

"Bra med koncentrerad form"

Butiken, som går under namnet "Female Founded X-mas Pop-Up", har öppet i dag och i morgon mellan 10.00 och 20.00. Det tillfälliga kontraktet fick de genom att kontakta marknadsplatsen xNomad, som av Lisen Follin beskrivs som en slags marknadstjänst för e-handelsföretag som behöver en fysisk butiksyta.

Vi har haft en del kunder redan så det är förstås jätteroligt. Men vi väntar oss att fler strömmar in i kväll, säger Lisen Follin och berättar att butiken har marknadsförts som ett evenemang på Facebook.

Varför har ni bara öppet i två dagar?

Det är lite av ett test och det är också så att vi är små bolag och det här tar ganska mycket tid. Vi behövde hitta datum som passade alla.  Men jag tror att det är bra med koncentrerad form, det blir mer ett event då.

För AWAN, som egentligen är ett norskt märke, blir popupen ett sätt att nå ut på bredare front även i Sverige. Förhoppningen är att den tillfälliga butiken både ska driva trafik och ge ett lyft i försäljningen.

Varför var det viktigt att alla bolagen skulle drivas av kvinnor?

Vi kände en connection med varandra och ville lyfta det. Det är ett sätt att inspirera både oss själva och andra. Men egentligen är det mer temat som är det viktiga, att det finns ett syfte och att det är hållbarhet.

Annons

Fördelar med att vara flera

Att vara flera e-handlare som går ihop och gör en gemensam popup-satsning tror Lisen Follin enbart är positivt.

Dels blir de fler som delar på lokalhyran samt arbetsinsatsen för att marknadsföra evenemanget och dels kan företagen hjälpa till att dra folk till varandra.

Om det bara hade varit ett företag hade det blivit mer av ett "commitment" att gå hit. Vi hoppas och tror att det ger många synergier.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!