Fem heta spaningar om framtidens e-handel

Miljöfrakt, trafik till onlinebutiken via fysiska möten samt en övertro på mätpunkter. Det är några av spaningarna som du som arbetar med e-handel behöver ha koll på.

Nyligen arrangerade Qliro och Trustly ett uppmärksammat webinar där ett antal heta branschprofiler diskuterade framtidens e-handel under ledning av moderator Judith Wolst.

Tre spännande gäster deltog:

  • Rickard Lyko, grundare av Lyko.com
  • Maria Paulsson Rönnbäck, CMO och medgrundare till Astridwild.com
  • Moon-Suck Song, vd och medgrundare till Panagora.

Hade du inte möjlighet att vara med på webinariet? Inga problem, här är fem heta spaningar ur sändningen.

Spaning 1: Sälja i förväg som strategi

Ända sedan Maria Paulsson Rönnbäck grundade Astrid Wild, som säljer outdoorsmode av och för kvinnor, har företaget haft en tydlig strategi att involvera sin målgrupp.

Redan i startfasen fick en community med outdoors-kvinnor rösta fram varumärkesnamnet Astrid Wild och nu involveras målgruppen kontinuerligt i utvecklingen av nya produkter. Det gör dem varma i kläderna inför nya lanseringar.

– Vi jobbar mycket med förbeställningar där vi driver hajp inför släpp, och även när produkter kommer i lager. På så sätt kan vi sälja mycket innan produkten kommer i lager, vilket är extra tacksamt när man är en liten spelare.

Spaning 2: Övertro på mätpunkter

Många E-handlare är svaga för allt som kan mätas – klick, signups, visningar, konverteringar och delningar. Rickard Lyko tror dock att det är viktigt att höja blicken för att undvika risken för att börja suboptimera.

– Att ligga nära köpet och mäta det sista klicket är lättast, på kort sikt. Det gäller att våga flytta pengar högre upp i tratten. Vi gör det genom tv, radio, utomhusreklam och samarbeten med influencers. Att fokusera på att bygga varumärket över tid är mer långsiktigt och vad som har gett oss bäst återbetalning. Det som kan mätas är bara en del av resan.

Spaning 3: E-handlare tar hjälp av fysiska butiker

Nästa spaning är att vi kommer att få se många exempel på e-handlare som kompletterar sina onlinebutiker med egna fysiska butiker, eller hyrda platser hos andra fysiska butiker som målgruppen redan besöker. Ett av skälen: Att få kunder på ett mer lönsamt sätt.

– Kostnaderna för kundanskaffning med Google och Facebook har blivit högre. Väldigt många e-handlare kommer att hyra fysiska butiksenheter framöver. De ser inte på balans- och resultaträkningen på samma sätt som en traditionell fysisk handlare, säger Moon-Suck Song.

Behovet av mötesplatser, att lyssna ordentligt på kunderna, och att visa upp sina produkter fysiskt är också starkt i många produktsegment. Rickard Lyko, som själv har satsat på 37 fysiska butiker, säger:

– Jag tror att vi kommer att hitta en modell där möten med kunderna blir värdefulla att investera i.

Spaning 4: Korea nyckeln in i Asien

65 procent av all världens e-handel sker i Kina, Japan och Korea. Moon-Suck Song ser ett scenario framför sig där fler kommer att välja att gå in i Asien via Korea.

– Landet har inflytande över övriga Asien, exempelvis med sin K-pop, K-drama och K-movies. Om du blir stor och trendig i Korea, så lyckas du lättare i Kina och Japan också. De diplomatiska relationerna är fantastisk efter Koreakriget, de känner redan till H&M, IKEA, Volvo också vidare. Sverige är ett drömland för dem, med sommarstugor, frisk luft, transparens, jämställdhet och balans i livet, så sälj på det.

För den som vågar satsa, finns mycket potential. Och mycket att lära.

– Korea har digitaliserat dubbelt så mycket av sin handel, har världens största mognadsgrad av alla e-handelsländer inom mode, och ligger före Sverige i infrastrukturen. Vi har ju inte 5G än.

Spaning 5: Fri miljövänlig frakt

Rickard Lyko har noterat att hans målgrupp – unga kvinnor med skönhetsintresse – har flyttat hållbarhet högre upp på sina agendor. Det är inte den mest avgörande aspekten för konvertering, men absolut tillräckligt viktig för att agera på.

– De hållbara valen behöver synliggöras mer i butiken. Vi testar oss fram. I kassan ligger nu miljöfrakten högst upp på listan över leveransalternativen, och den är gratis. När miljöalternativet blir billigare uppstår en enorm förflyttning i hur konsumenterna agerar. Det gäller att det blir en fördel för kunden att göra rätt val.

Är du sugen på fler insikter om framtidens e-handel?
Webinaret går att se i efterhand här.