Fick kalla handen i Draknästet – lanserar ny tjänst

"Hade flera finansieringsalternativ på bordet".

E-handlare som Skincity och Moss & Noor var redan med på tåget när Ehandel för nästan exakt ett år sedan berättade om tjänsten Skinfo. Företagets ambition är att tydliggöra för konsumenterna vad som egentligen ingår i skönhetsprodukter. För även om det finns en lista på ingredienser är den inte alltid så lätt att förstå för den som inte har väldigt detaljerad kunskap, anser företaget.

LÄS ÄVEN: De översätter ingredienser: "Ska bli lika självklara som Klarna"

Annons

Sedan dess har konceptet plockats upp av bland andra Lloyds Apotek. Nu breddar företaget med en ny tjänst, som riktar sig direkt till konsumenter. Tidigare har Skinfo endast fungerat som ett tjänst för företag, främst e-handlare.

Väldigt få vet vad som tas upp av huden när vi använder kosmetiska produkter till kroppen eller ansiktet, det är varken lätt att avläsa en ingredienslista eller veta vad exempelvis "Hexyl Cinnamal" är bland 30 andra ingredienser i en produkt. Men när innehållet blir transparent och förklarat ser man att det är ett syntetiskt doftämne som kan orsaka en allergisk reaktion. Vissa vill undvika det om man bara visste i förväg. Allt fler vill förstå vad produkten innehåller innan man köper den och vi har svaret, säger Lena Skiba, vd och medgrundare av Skinfo, i ett pressutskick.

Men hur skiljer sig den nya tjänsten mot den gamla? Den har ju också vänt sig till konsumenterna, om än via e-handlaren i fråga. Vi vände oss till företaget för att få svar.

Vi finns hos företag, men har inte nått ut till majoriteten av produkterna på marknaden. Vissa företag har exempelvis inte ens listat ingredienser och andra är inte redo att visa den informationen vi har än, trots att konsumenten vill det. Med vår nya tjänst kan vi lösa problemet med transparens från olika håll och hjälpa marknaden att mogna, säger hon.

I går kväll var Lena Skiba med i SVT-programmet Draknästet för att pitcha sitt företag. Det slutade med att hon fick gå därifrån tomhänt.

Vi hade flera finansieringsalternativ på bordet redan innan Draknästet. Det viktiga för oss var att sprida budskapet till allmänheten och TV är ett effektivt verktyg för oss som startup speciellt vid en lansering, säger Lena Skiba i ett uttalande.

Annons