Fick mersmak på nätet – nu öppnar hemtextilbolaget i flera nya länder

"Ett naturligt steg".

Hemtextilföretaget Svanefors grundades 1956 och har i många år sålt sina produkter via återförsäljare. Precis som många andra bolag så tog man dock steget ut på nätet i samband med pandemin och har sedan 2020 bedrivit en svensk e-handel riktad mot slutkonsumenter.

Nu meddelar företaget att det är dags för expansion utomlands. Svanefors öppnar e-handel i Norge, Belgien, Nederländerna och Tyskland.

Annons

Vi har mött en ökad efterfrågan från dessa länder och det är ett naturligt steg för oss att fortsätta utveckla vårt varumärke, öka kännedom och tillgänglighet till hela vårt sortiment, säger Lars Bonander, vd för Svanefors.

Under förra året så bytte bolaget till en ny plattform som ska göra det enklare att expandera till nya marknader.

Vår säljkanalsmix är viktig för oss och nu har vi ett litet men bra komplement till vårt B2B-flöde på fler marknader, säger Lars Bonander.

Svanefors drivs idag från Borås och har enligt egen utsago en omsättning runt 30 miljoner kronor. Sverige ska vara företagets största marknad. Svanefors ägs av PR Home of Scandinavia i vilket riskkapitalbolaget Storskogen förra året köpte 70 procent av aktierna.

Annons