Fick stoppa reklamen efter order-boom: ”Skulle innebära katastrof”

Siktar på Finland och Danmark med nytt lager.

Tidigare i år så berättade vi om e-handlaren Partyhallen som, trots att man varit i en mycket utsatt bransch, lyckades ta sig igenom pandemiåret 2020 med en ordentligt ökad omsättning. Företaget hade helt enkelt breddat från partyprylar till utomhusprodukter och sällskapsspel, bland mycket annat. Något som hade räddat tillväxten.

LÄS ÄVEN: Tacklade corona med nya varor – festade till det med 64 miljoner

Annons

Nu är förstås den goda nyheten att restriktionerna lyfts och folk kan börja träffas igen. Partyhallen rapporterar nu direkt från deras traditionellt stora högtid Halloween.

När Covid inträffade så var vi tvungna att ändra lite på sortimentet, vilket gynnade oss år 2020 samt även 2021, men då var vi också tvungna att minska på maskeradkläder och dekorationer till Halloween, säger Partyhallens grundare Ayman Ammouri och tillägger:

Därav så har vi inte ökat så mycket i år, men till nästa år då kommer vi att vara förberedda att sälja det dubbla, vilket vi omöjligt kunde gjort i år främst på grund av logistiken.

Halloween-trycket var för högt

Faktum är att företaget fick stänga av alla marknadsföring i lördags, den 23:e, då man inte hade kapacitet kvar.

Det kom in fler order än vad vi skickade ut och det skulle innebära en katastrof om vi inte kunde skicka ut alla i tid. Trots att vi har sålt slut på det mesta så fortsatte det att trilla in order.

Även med ett något begränsat lager så kommer företaget att slå förra årets oktoberomsättning.

Vi har i år ungefär samma sortiment som förra året, då vi omsatte cirka 12 miljoner kronor under hela oktober. I oktober i år beräknar vi omsätta cirka 16 miljoner, säger Ayman Ammouri.

Precis om konkurrenten Partykungen så meddelar även Ayman att det som flugit av hyllorna är maskeradprodukter relaterade till Netflix-serier som Squid Game och La casa de papel.

Annons

"Börjar smyghöja priserna"

Och Partyhallen har förstås, som många andra e-handlare, drabbats av fraktkaoset.

Nu börjar fler och fler av våra leverantörer att smyghöja priserna, även emballage har gått upp i pris. Det är i princip omöjligt att få hela ens beställning nuförtiden, vilket man kunde få föregående år. Så det återstår att se efter julhandeln om detta kommer att hålla i sig. Men vi har förberett oss väldigt bra och bulkat med julprodukter då jag förstod tidigt att detta skulle ske, så vi är inte så oroliga.

Utöver att bulka julprodukter så meddelar Partyhallen att man även ska flytta in i ett nytt lager på 450 kvadratmeter, som man planerar att stationera sig i redan nästa månad.

Det kommer låta oss växa ännu mer och slå nya höjder nästa år.

Och på menyn nästa år står internationell expansion.

Det finns så mycket kvar att ta i denna bransch, speciellt när vi endast säljer inom Sverige. Vi ska expandera till Finland och Danmark under första kvartalet 2022. Det ska bli spännande, avslutar Ayman Ammouri.

För helåret 2021 räknar Partyhallen med en omsättning på runt 85 miljoner kronor, men där mycket förstås hänger på julhandeln.

Annons