Fiffit fångar butikernas fynd – ska fixa ”näthandelns mörkare sidor”

Hundratusentals rea-fynd i en app.

En ny app har sett dagens ljus och den har fått namnet Fiffit. Det är Skåne-duo Björn Sjöstedt och Dennis Nyström som bestämt sig för att samla alla butiksfynd i en app. Tanken är att visa kunderna alla fynd i deras lokala butiker och på så sätt locka kunder tillbaka till de fysiska butikerna.

Planen är att bli "en smart länk" mellan det digitala och fysiska nära. Den nya appen lanserades under sommaren i år.

Annons

Vi hade länge sett hur fysiska butiker kämpade för att hänga med i den digitala utvecklingen, där nätshopping tar mer mark samtidigt som den svenska konsumenten fortfarande förväntar sig samma tillgänglighet och utbud hos sina fysiska butiker runt sin hörna, säger företagets vd Björn Sjöstedt i ett pressmeddelande.

Fiffit ska dagligen samla in runt 300 000 rea-fynd från över tusen fysiska butiker i Sverige.

Smidigheten att enkelt söka, få översikt och klicka hem en vara över nätet är svårslaget. Samtidigt föredrar tre av fyra konsumenter att handla och stötta lokalt. Kan vi tillföra enkelheten, tillgängligheten och översikten till lokal shopping så kan kunder göra smartare köp och på sikt även förbättra näthandelns mörkare sidor, i form av onödiga och miljöpåfrestande frakter och returer, säger Dennis Nyström, som agerar CTO.

Företaget har alltså större planer än bara rea-varor, men det är där man börjar sin resa. Nu närmast planerar man bland annat att femdubbla antalet varor och butiker som finns i appen.

Under sommaren och hösten har vi testkört tekniken och stämt av med användarna att vi är på rätt spår. Nu vill vi fylla på med både fler butiker och fler funktioner, såsom delbara inköpslistor och möjlighet att reservera varor för att sedan hämta i butik, säger Björn Sjöstedt.

Annons