Filippa K lanserar marknadsplats – säljarna får 60 procent

"En marknadsplats för Filippa K-fans".

Att modebutiker försöker starta upp egna second hand-avdelningar är ingen nyhet. För att nå hållbarhetsmålen, och samtidigt överleva, har många insett att de också behöver en intäktskälla inom begagnatförsäljningen och nu hoppar modemärket Filippa K också på det tåget.

Filippa K meddelar idag lanseringen av e-handeln Preowned.filippa-k.com, en separat marknadsplats för begagnade Filippa K-produkter.

Annons

Kunderna kan där registrera sina använda produkter för att säljas på plattformen. Filippa K erbjuder sedan säljaren att antingen få en del av försäljningspriset eller hela försäljningspriset men i form av ett tillgodokvitto hos Filippa K.

En förbetald fraktsedel genereras automatiskt när varan säljs så att du kan paketera och skicka produkten till din köpare. Du blir informerad om betalning så fort köparen mottagit och godkänt varan. Du kan lösa in det du tjänat i pengar och få 60 procent av försäljningspriset eller välja tillgodokvitto hos Filippa K och då behålla 100 procent av försäljningspriset att lägga på nuvarande kollektion, skriver modeföretaget på marknadsplatsen.

Jodi Everding, hållbarhetschef på Filippa K, kommenterar satsningen:

Vi är glada över att lansera Preowned som ett sätt att se till att våra plagg hittar sin nästa ägare och används så länge som möjligt. Genom att erbjuda en marknadsplats för Filippa K-fans där de kan köpa och sälja saker, så hjälper vi dem att förlänga livslängden på plagg som redan finns. Om vi kan fördubbla livslängden för ett plagg kan vi reducera nästan hälften av effekterna av dess produktion.

Marknadsplatsen öppnar idag för säljare och den 29 oktober för köpare.

Annons