Filippa K vägrar Black Friday – men reas på Zalando och Boozt

"Anser att alla borde göra det".

När vi pratade med modevarumärket Filippa K i förra veckan förklarade företaget att man starkt kommer att ta avstånd från Black Friday och allt som har med konsumtionshets att göra.

Som en motrörelse väljer Filippa K att lyfta sin baskollektion under perioden, utan att erbjuda rabatter, för att uppmana till en hållbarare och mer medveten konsumtion.

Annons

LÄS ÄVEN: Filippa K nobbar Black Friday: ”Vissa är frustrerade”

Men samtidigt rear modesajter som Zalando och Boozt ut Filippa K:s produkter under Black Friday.

Då är ju Filippa K med i Black Friday, om än indirekt. Hur ställer ni er till det?

I Filippa K:s egna försäljningskanaler tar vi ett tydligt ställningstagande och avstår helt från Black Friday. Vi anser att alla borde göra detta då Black Friday leder till ohållbar konsumtionshets, men vi får enligt lag inte styra priser hos våra samarbetspartners, säger Emma Ivert, Head of Global Wholesale på Filippa K, till Ehandel.

Vi har däremot en nära dialog och planerar tillsammans med våra partners hur vi strategiskt kan jobba framöver för att undvika priskampanjer.

Varför undviker man då inte att sälja via den typen av aktörer? En del andra företag som har samma ståndpunkt som er, gällande Black Friday, avstår från att finnas på sådana sajter.

Vi har idag väldigt bra samarbete med både Boozt och Zalando. Black Friday är endast en del i hela affären, därav ser vi ingen anledning att avsluta bra samarbeten med det som grund. Vi är tydliga med vår ståndpunkt och vi förmedlar detta även gentemot våra samarbetspartners, svarar Emma Ivert.

Annons
Annons