Finsk marknadsplats plockar in 30 miljoner – ska bli störst i Sverige

"Vårt mål är att omkullkasta möbelbranschen".

Second hand, cirkulärt, pre-owned och pre-loved. Kärt barn har många namn och cirkulära satsningar är något allt fler företag lyfter fram som en viktig pusselbit för att lyckas ställa om i en mer hållbar riktning. En av aktörerna inom möbelindustrin som vill gå i bräschen är den finska marknadsplatsen Mjuk.

Företaget grundades i Helsingfors 2019 av Rickard Zilliacus, Max Heino och Casper von Pfaler. 2021 tog man klivet in på den svenska marknaden och under fjolåret sålde Mjuk nästan 10 000 möbler i Sverige med en omsättning på 12,7 miljoner kronor.

Annons

Nu är man redo att ta nästa kliv på den svenska marknaden. För att lyckas har bolaget plockat in 30 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Trind VC, Alliance VC, Superhero Capital, Lifeline Ventures samt ett gäng affärsänglar. Det här är den tredje finansieringsrundan sedan inträdet i Sverige och totalt har Mjuk nu plockat in 74 miljoner kronor.

Vi är glada att få välkomna nya investerare och tackar samtidigt våra befintliga investerare för deras fortsatta stöd mot en mer cirkulär ekonomi i möbelbranschen. Att ha ledande nordiska fonder som stöder oss i en utmanande investeringsmiljö visar att våra affärs- och tjänstemodeller fungerar och har potential att fånga en betydande del av möbelåterförsäljningsmarknaden, säger Rickard Zilliacus, vd och medgrundare av Mjuk.

Mängder hamnar på tippen

Möbler är ett av världens största konsumentsegment och en av de största kategorierna på second hand-sajter. Samtidigt utgör möbler en stadigt växande del av avfallet som hamnar på soptippen. Ett problem som Mjuk hoppas kunna hjälpa till att minska med sin cirkulära marknadsplats.

Problemet som Mjuk tacklar är enormt. Miljoner ton möbler bränns eller kastas på soptippen varje dag året runt, medan helt fungerande möbler ratas på grund av förändrade preferenser, flytt eller behov, säger Reima Linnanvirta, partner hos Trind VC som är en av investerarna i senaste rundan.

Mjuks affärsmodell går helt enkelt ut på att ta hand om hela processen med att sälja begagnade möbler. Från upphämtning och rengöring till fotografering, förvaring, marknadsföring, försäljning och leverans.

Från att inledningsvis främst ha riktat sig mot konsumentledet, har man sedan en tid tillbaka även satsat allt mer på tillverkare och företag som av olika anledningar inte kan sälja second hand-möbler, överskottslager och returer i de egna kanalerna. Något som den danska e-handlaren och inredningsbutiken Sofacompany nappat på.

Med deras hjälp kan vi lösa en utmaning som är gemensam för många aktörer inom möbelbranschen – hur man hanterar produkter som av olika skäl inte längre passar in i vår normala försäljningsprocess, exempelvis returer och showroomprodukter. Mjuk erbjuder en hållbar lösning som möjliggör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet, säger Fanny Larsson, Country Manager Sweden hos Sofacompany.

Tar sikte på Europa

Sedan lanseringen 2019 har Mjuk ökat sina intäkter med 100 procent årligen och under 2022 nådde man en total försäljning runt 35 miljoner, varav 12,7 miljoner i Sverige. Målsättningen framöver är fortsatt tillväxt i Norden inför framtida expansion ut i Europa.

Annons

Vårt mål är inget mindre än att omkullkasta möbelbranschen helt och inleda ett nytt, exceptionellt bekvämt sätt att både sälja och köpa möbler, säger Rickard Zilliacus och avslutar:

Fast furniture-kulturen kommer alltmer ikapp fast fashion vad gäller dess negativa miljöpåverkan. I Sverige vill vi att köparens första kommentar ska vara: Har du kollat Mjuk?, innan man köper några nya möbler.

Annons