Den finska varuhuskedjan Motonet, som säljer allt från bildelar och verktyg till hem- och fritidsprodukter, fortsätter sin offensiva satsning på den svenska marknaden. Torsdagen den 28 augusti öppnar kedjans sjätte svenska varuhus i Umeå. Etableringen är den fjärde bara under 2025, vilket innebär en tredubbling av antalet varuhus i landet på några månader.
Den nya anläggningen på Ersboda handelsområde är 4 500 kvadratmeter stor och strategiskt placerad nära E4:an.
Att vi kan öppna fem nya varuhus på ett år är ett resultat av både långsiktig planering och ett otroligt starkt team, säger Johan Ljung, vd för Motonet AB, i ett uttalande.
Han lyfter fram ett internt etableringsteam, bestående av erfarna medarbetare och ny personal, som nyckeln till att kunna hålla den höga expansionstakten utan att göra avkall på kvaliteten.
Lokalt fokus
Varuhuset i Umeå kommer att erbjuda över 65 000 produkter och ett komplett servicekoncept. Utöver butiksförsäljning till privat- och företagskunder kommer det att finnas släpvagnsuthyrning, en snabbservicestation, cykelunderhåll och bilstädmöjligheter. En fullskalig bilverkstad planeras också i fastigheten.
Varuhuschefen i Umeå, Jonas Stenergard, ser stor potential i etableringen.
Umeå är en växande och välmående stad med stort intresse för flera av våra produktkategorier. Här finns en stark gör-det-själv-kultur som passar perfekt med vårt koncept. Jag är säker på att vi kommer att bli väl mottagna, säger han.