Finska jätten väljer svenska uppstickaren: ”Är ett kvitto”

Ska öka försäljningen till konsumenter.

Den finska e-handelsjätten Verkkokauppa.com har fattat tycke för den svenska betalningsaktören Walley. De sistnämnda har tidigare levererat ett köp nu, betala senare-alternativ för Verkkokauppas företagskunder, men nu utökas det till att även inkludera konsumenter.

Det innebär att även privatkunder kommer att kunna ta del av betalningsalterantivet och förhoppningen är att det i sin tur ska öka försäljningen för Verkkokauppa.

Annons

Vi ser fram emot att fördjupa vårt samarbete med Verkkokauppa.com och tillsammans förbättra konsumenternas köpupplevelse. Att Verkkokauppa väljer att utöka samarbetet är ett kvitto på att våra tjänster och vår samarbetsmodell lämpar sig väl för Nordens ledande e-handlare, säger Josef Bosaeus, Nordic Head of Sales för Walley, i en kommentar.

Att landa en så pass stor aktör är alltså en viktig fjäder i hatten för Walley. Marknaden för tjänster inom buy now, pay later (BNPL) har annars främst dominerats av Klarna i e-handeln.

Det utökade avtalet bekräftar den gemensamma vision som vi och Walley delar för att skapa sömlösa köpupplevelser. Det understryker också styrkan i vårt partnerskap, säger Marcus Siljander, Customer Finance Manager, på Verkkokauppa.com

Verkokauppa har utöver sin e-handel även fyra varuhus i Finland. De har, enligt egen utsago, levererat 15 miljoner produkter till sina kunder under de senaste 20 åren.

Annons