Fläktar blåser av hyllorna: ”Ökar 200 procent”

"I år är inget undantag".

Under de senaste åren har svenskarna rensat fläktar från butikers lagerhyllor och vi har år efter år rapporterat om både försäljningsrekord och fläktbrist. Och årets efterfråga på fläktar och luftkylare är inget undantag, rapporterar SVT som har hört av sig till tre hemelektronikkedjor och kollat ifall någon produktkategori har blivit extra eftertraktad i sommar.

Under juni och juli har vi haft en ökning på nästan 200 procent, jämfört med samma period förra året, säger Camilla Waldmark, pr- och kommunikationsansvarig på Elon.

Annons

Camilla har dock observerat en trend i årets fläktinköp, svenskarna köper nämligen helst portabel luftkonditionering framför den traditionella fläkten.

Det kan säkert ha att göra med att fler jobbar hemifrån, säger hon.

Även Netonnet har sett att just efterfrågan på de portabla varianterna har stuckit ut. Men Kristina Wärmare, pr- och kommunikationschef på Netonnet, säger att man inte är förvånad över fläktanstormningen.

Som alltid när det är värmebölja ser vi en mycket stor efterfrågan på produkter som portabel luftkonditionering och fläktar, och i år är inget undantag, säger hon.

Elgiganten är ett av de företag som i fjol redan upplevde stor försäljningsökning kopplad till den nämnda produktkategorin, och företaget blev därför väldigt överraskade över att efterfrågan kunde bli ännu större.

Efter förra sommarens rekordförsäljning av ac och fläktar trodde vi inte att intresset kunde bli mycket större. Det är tydligt att försäljningen av dessa produkter går i höjden så fort det blir varmare, säger Sara Larsson, försäljningschef på Elgiganten.

Hon tillägger att försäljningen av fläktar ökade med 50 procent bara under juli månad, jämfört med samma period förra året.

Annons
Annons