Flög förbi 64 miljoner – så tacklar de tuffa tider: ”Gått extremt fort”

Marginalerna släpade efter, men e-handlaren står stark i stormen.

Att det råder kärva tider är många e-handlare smärtsamt påminda om varje dag. En av dessa är Gymkompaniet. Under det senaste verksamhetsåret, 2022/23, såg man förvisso en tillväxt från 60 till 64,5 miljoner kronor i omsättning. Men resultatet det backade rejält från runt 3 miljoner till en halv miljon.

Det är tre olika saker, varav två stycken av engångskaraktär. När vi bytte lager medföljde stora utgifter med det. Det var meningen att ta på sig en lite för stor kostym och växa in i den. Dessutom gick vi in i Danmark och i samband med det har vi lagt massor av utvecklingkostnader, ett par miljoner, på att komma "up to date" med hemsida, system och allt sådant, säger Joel Löwenberg, grundare och vd för Gymkompaniet, till Ehandel.

Annons

Trots att resultatet blev betydligt beskedligare än innan, så höll man sig ändå på rätt sida om gränsen och levererade svarta siffror. Något han själv är nöjd med, även om det skaver att det inte blev ännu bättre.

Det är förstås tråkigt för oss personligen. Det är jättefint att vi lyckas växa omsättningen under en sådan här period. Sen skulle vi förstås vilja ha ett bättre resultat, men vi är ödmjuka inför de utmaningar och det läge som är nu.

Vad är det framför allt som gjort att kostnaderna gått upp så mycket för er?

Dollarn har blivit dyrare. När den gick upp höjde många priser ut till kund och varulagret fick ett större värde, så länge folk är beredda att betala. Men när dollarn stannar på en hög nivå, men folk inte är beredda att betala mer då är dollarn katastrof. Den har legat högt ett tag nu samtidigt som det inte blir någon värdeökning i varulager, då folk inte är beredda att betala mer. De vill helst ha det lite billigare än förra året, säger han och fortsätter:

Vår primära kund är husägare som nu har stora elkostnader och lån. Då är de inte lika sugna på att lägga ut stora summor. Så där har vi kanske inte den optimala kunden i nuvarande marknadsläge.

Men tur i oturen är också att stora delar av den kundgruppen inte är lika konjunkturkänsliga och fortfarande vill bygga det där hemmagymmet. Dessutom står inte företaget och faller med försäljningen direkt till kund.

Vi har lite tur att det är ganska köpstarka kunder ändå. Kunder som har fokus på kvalitet. Dessutom har vi en ganska stark företagskundbas. Under pandemin ökade försäljningen till privatpersoner med 30 procent. Nu faller den tillbaka lite, medan företagsdelen ökar.

Kommer ni att lyckas öka resultatet i år?

Annons

Det är omöjligt att säga. Tittar man bakåt under de senaste åren så undrar man bara vad det var som hände. Vi försöker att ha en sund idé i botten och hitta sätt att navigera det som händer. Vi har gjort insatser för att förbättra marginalerna, men vem vet vad som händer härnäst.

Vad är den stora skillnaden med att driva företag nu, jämfört med tidigare?

Förut fanns det nästan en snitslad bana för hur man skulle göra. Men den fungerar inte längre. Förut kunde man höja och sänka priser och veta nästan exakt vad som skulle hända. Eller hur man skulle få in kunder. Nu är det mycket mer oregelbundet. Man behöver vara närvarande hela tiden nu, upplever jag. Man får vara både mer försiktig men samtidigt gå på magkänsla, varför ska man annars ha ett företag? Det gäller också att vara snabbare på att rätta sig själv än tidigare.

En sådan rättelse hade kunnat vara intåget i Danmark, som beskrivs som en knepig marknad. Men det var också den enda man kunde välja att expandera till.

Vi har en hopplös logistik. Vi säljer inte kläder och kosttillskott, utan maskiner. Vår snittorder väger 230 kilo och är rätt otymplig. Så skulle vi expandera till ett annat land så var Danmark närmast och de har rimliga fraktvillkor. Dessutom är den danska kronan stark. Vi öppnade vid årsskiftet och även om andra har klagat lite på den danska marknaden, så har vi inte haft några problem. Vi har haft en snittillväxt på runt 40 procent månad för månad.

Där lär man alltså bli kvar ett tag till.

Det har gått extremt fort, trots att hemsidan har lite udda stavfel och annat. Jag trodde att det skulle gå sämre inledningsvis. Man hoppades att det antingen skulle gå väldigt bra, eller väldigt dåligt, så man visste om man skulle satsa eller stänga. Nu blev det ett enkelt val att satsa vidare.

Där kommer man även få draghjälp av det nya lagret, som är en rejäl uppgradering mot innan. Kanske inte så mycket storleksmässigt, men han beskriver att det är "mycket skönare att jobba där".

Vi flyttade från Mellerud där vi huserade i en gammal utbyggd lada, med stampat jordgolv, till en riktig lagerlokal - en stor rektangel i betong i Uddevalla. I den gamla lokalen behövde man köra in i tre hallar bara för att hitta en grej. Det här är en enda stor rektangel. Sen bara en sådan sak att man har 12 toaletter istället för en. Eller en riktig betongplatta och riktiga portar. Man kan bedriva verksamheten så mycket bättre.

Varför valde ni att göra så pass stora insatser i en tid där det är dyrare?

Om vi ska avvakta och hitta det perfekta läget, så blir det lite som att avvakta på det perfekta läget att köpa en aktie. Tror man på bolaget, så tror man på bolaget och då får man köpa in sig över tid. Sen är det här inte de enda två satsningarna vi kommer att göra de närmaste 20 åren.

Hur gör ni just nu får att hålla ihop marginalerna ändå i det läge som råder, höjer ni priserna?

Vi har legat ganska stilla där och tagit en liten cut av vår marginal i år jämfört med förra året. Vi har även tagit in storsäljare under vårt eget varumärke och där går marginalen upp igen, så vi kan sälja dem lite billigare - det är alltid fördelen med egna varumärken.

Samtidigt kan vi konstatera att allt inte är dyrare längre. Många kostnader man drogs med under pandemin har nu skalats av. Och det finns ytterligare pengar att spara om man är lite ihärdig som handlare.

Containerpriserna har gått ned markant jämfört med när det var som värst. Så på det nya varulagret vi får in har vi inte samma fraktkostnad längre, där försvinner mycket av den dåliga marginalen. Sen är det även läge att pruta lite hos fabrikerna nu. De har inte jättemycket produktion, utan det är lågkonjunktur där med.

Innan vi lämnar dem för den här gången måste vi förstås få höra vad det största fokuset ligger på för stunden när man navigerar bolaget genom osäkra tider.

Just nu jobbar vi på att få ännu mer snurr på Danmark, lära känna marknaden där och komma in och sälja mer till företag och statliga instanser där med. Vi säljer en del till kommuner och landsting, bland annat, i Sverige. Men det stora nu är inte alla satsningar, utan att komma ut på andra sidan med bättre förutsättningar än konkurrenterna, säger Joel Löwenberg och avslutar:

Alla går igenom ett halvstålbad, oavsett om det går bra eller dåligt. Det är tufft för alla och kräver engagemang, tid och tuffa beslut. Man kan inte bara höfta, utan måste vara ännu mer seriös än tidigare, bibehålla sin marknadsandel och se till att ha förutsättningar att ta lite fler.

Annons