Flygande optimism i e-handeln: ”Laddar för nytt kanonår”

Ser mer positivt på framtiden än någonsin förr.

Vaccineringen går framåt och pandemin är förhoppningsvis på väg att klinga av. Innebär det slutet för e-handelsboomen när fler väljer att handla i butik igen? Nej, inte om man frågar e-handlarna själva.

Det är precis vad prisjämförelsetjänsten Pricerunner har gjort. Enligt en undersökning som företaget gjorde bland svenska e-handelsföretag i april, ser de mer positivt på framtiden än någonsin förr. Framtidstron har ökat från 72,6 till 73,9 i Pricerunners E-handlarindex, vilket är den högsta siffran som uppmätts hittills.

Annons

Någon oro syns inte bland svenska e-handlare trots att samhället nu sakta öppnar upp och konsumenter i större utsträckning återgår till fysiska butiker. Förra årets rekordhöga vinster och tillväxt, till stor del på grund av Coronaeffekten, är långt ifrån att klinga av. E-handelsbranschen mår riktigt bra och laddar om för ytterligare ett kanonår, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, i en kommentar till undersökningen.

Företaget rapporterar att många e-handlare förväntar sig att 2021 ska slå 2020 försäljningsmässigt, även om förra året också innebar en stark ökning.

En majoritet av e-handlarna väljer därför att investera förra årets vinster i produktutveckling och att utöka organisationen.

Det senaste E-handlarindex baseras på en undersökning som Yougov genomfört bland Pricerunners cirka 6 000 anslutna e-handlare under perioden 7 till 18 april. Undersökningen visade bland annat att 70 procent av alla svenska e-handlare gick med vinst förra året och att nästan en av tio planerar att höja priserna på sina produkter. 26 procent räknar med att anställa ny personal under 2021.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!