Foodora får konkurrens – här öppnar utmanaren första butiken

Siktar mot hemleverans på 15 minuter.

Dagligvarubranschen är under förändring, inte minst med e-handelns framstöt under pandemin. Nu har vi även sett de riktigt snabba hemleveranserna ta plats i segmentet, där framför allt Foodora expanderat aggressivt med egna darkstores. Men nu får de konkurrens på området.

LÄS ÄVEN: Bolt är redo att utmana jätten - Sverigechefen berättar om storsatsningen

Annons

Den europeiska leveransappen Bolt öppnar nämligen sin första Bolt Market i Sverige i dag. Den lanseras på Södermalm i Stockholm, kommer att ha över 2000 artiklar i lager med ett växande utbud och hemleveranser ska ske inom 15 minuter.

Bolt Market är din närbutik direkt i mobilen. Den första butiken öppnar på Södermalm och fler butiker kommer att följa både i Stockholm och andra städer. Vi erbjuder en snabb och smidig leverans med målet att kunden ska få sina varor inom 15 minuter, säger Jonas Sköld, Sverigechef för Bolt Market, i en kommentar.

Bolt Market släpps som ett tillägg i Bolt Food-appen, som i dag används för att beställa take away-mat från restauranger. Och företaget lovar att hålla matsvinnet borta från sin nya butik.

Vi vill att utbudet ska vara lokalt, miljövänligt och modernt. Unikt för butikerna är att inga matvaror slängs tack vare ett samarbete med "Hela Människan" - en organisation som tar emot utgående matvaror och ger vidare till behövande, säger Jonas Sköld.

I utbudet finns bland annat lokala produkter, som Urban Oasis bladgrönsaker som odlats i ett bergrum i Liljeholmen.

Genom att odla vertikalt och hydropniskt i ett slutet cirkulärt system blir det ingen avrinning från vår odling som bidrar till övergödningen av Östersjön. Utöver en miljövänlig teknisk lösning är det lokala tänket centralt för oss på Urban Oasis, där ser vi Bolt Market som ett utmärkt sätt att få ut våra produkter blixtsnabbt efter skörd till kunder som bor nära där grönsakerna odlats, säger Albert Payaró Llisterri, vd på Urban Oasis.

LÄS ÄVEN: E-handlare lockas till hungriga foodtech-uppstickare: ”Vi vill gå online”

Annons
Annons