ANNONS

Foodora växlar upp leveranstempot - samarbetar med Voi

Hans Skruvfors

"Kommer fram mycket snabbare".

ANNONS

Foodora inleder samarbete med Voi för att ge bolagets över 2000 bud möjligheten att välja ett nytt transportmedel för snabbare leveranser, nämligen sparkcykeln.

Vi letar hela tiden efter effektivare och miljövänliga sätt att transportera på last mile-sträckorna. Det gynnar förstås våra kunder när leveranserna då kan komma fram lite snabbare och dessutom har vi en ambition att minska vårt klimatavtryck så mycket det går. Där skulle sparkcyklarna kunna ersätta ganska mycket av våra mopeder och bilar, särskilt i citynära lägen, säger Hans Skruvfors, vd på foodora, till Ehandel.

Partnerskapet innebär att buden får hyra en sparkcykel till ett lägre pris än en "vanlig konsument". Sen är tanken att man kör ikapp den avgiften och mer därtill, när leveranserna blir snabbare och effektivare.

De får hyra sparkcyklarna för en väldigt liten slant. Vi bjuder även på de första sju dagarna. Vi har även kunnat se i det pilotprojekt vi gjort att buden faktiskt tjänar på att kunna åka med Voi:en när man till en så liten kostnad kommer fram mycket snabbare.

I vilka lägen fungerar en sparkcykel bättre än andra transportmedel för era leveranser?

Det är framför allt de lite kortare distanserna. Ska man åka 3-4 kilometer från restaurangerna hem till någon så hade det förstås inte lönat sig. Men på de kortare distanserna i framför allt stadskärnorna i Stockholm, Malmö och Göteborg så har det visat sig mycket smidigare. Man kan röra sig snabbare och kan gena via gågator. Många stadskärnor är, med rätta, lite svåra att ta sig fram i med moped, bil och även cykel stundtals.

Samarbetet med Voi är startskottet på vad som kan bli ännu fler samarbeten framöver för att göra foodoras leveranser så miljövänliga som möjligt. Bland annat kikar man i allt större utsträckning på elfordon.

Efter det här pilotprojektet så tyckte vi att nu lanserar vi det brett och så hoppas vi att samarbetet kan öka och vi kan ta det vidare ytterligare. Sen tittar vi även på andra miljövänliga, bra transportalternativ. Vi har en ambition att ha en fordonsflotta helt fri från utsläpp, säger Hans Skruvfors.

Nils Lund
nils@ehandel.se