Foodora vill ta täten i budstriden – utmanar last mile-bolagen

Ska utmana Budbee och Instabox genom Ingrid-samarbete.

Foodora krokar arm med Ingrid för att kunna buda hem allt från kläder till apoteksvaror till privatpersoner. Buden ska vara framme vid dörren inom 10-20 minuter. Det är alltså fråga om en breddning av den befintliga q-handeln.

Saas-bolaget Ingrid kopplar ihop e-handlare med fraktbolag. Och Foodora ska genom samarbetet bli en valbar aktör, bland andra fraktalternativ hos e-handlare.

Annons

Vi kan last mile och har infrastrukturen på plats, och att vi nu går in i paketbranschen är därför ett väldigt naturligt steg för oss att ta. För foodora finns det oändliga möjligheter att bredda affären. Vi har en enorm handelsplats för digitala handel och nu blir vi även ett fraktbolag. Vi är pionjärer inom många olika områden och kan nu vässa branschen med Ingrids hjälp, kommenterar Foodoras vd Hans Skruvfors.

"Innoverar snabbt"

Foodoras nya tjänst ska nu först pilottestas – och sedan i närtid ta plats hos flera e-handlare, framgår det.

Folk som handlar på nätet förväntar sig leveranser på sina villkor. För vissa varor vill konsumenten inte vänta alls. De vill ha supersnabb och miljövänlig leverans. Vi på Ingrid är glada över att kunna tillgodose detta behov tillsammans med foodora. De är likt oss ett bolag som innoverar snabbt och det ska bli mycket intressant att se dem ta ytterligare steg på marknaden, kommenterar Piotr Zaleski, vd och medgrundare av Ingrid.

Annons