Foodoras butiker i massiv expansion: ”Vi har en briljant plan”

Lanserar i hela Norden.

Foodoras q-handelskoncept expanderar. Vid årets slut räknar företaget med att dagens 20 butiker kommer att utökas till 50 och att närvaron därmed "ökas markant" i Sverige, Finland och Norge. Enligt företagets beräkningar kommer cirka 25 procent av befolkningen i de här tre länderna att kunna beställa från en Foodora-butik när expansionen är avklarad. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Foodoras butiker består av så kallade dark stores, som det endast går att e-handla från. När kunden har lagt sin beställning får hon eller han varan hemlevererad från någon av butikerna, enligt Foodora bara efter "ett par minuter".

Annons

Vi har en briljant plan för våra Foodora markets. Matbutikerna fyller ett behov som ingen spelare tidigare har mött. Vi leder förändringen framåt och skapar framtidens dagligvaruhandel. Vi har upprättat en bra och effektiv plan som nu genomförs i hög hastighet för att befästa vår position, säger Hans Skruvfors, koncernchef på Foodora, i ett uttalande.

Enligt Hans Skruvfors kan Foodora dra fördel av företagets bakgrund inom snabba matleveranser.

Vi har redan en stor bas aktiva kunder runt om i Norden som är vana vid snabba hemleveranser av restaurangmat. Utöver det har vi redan en befintlig budflotta på plats. Detta gör att vi har fått en strålande start på våra nya butiker, avslutar han.

Annons