Foodoras hemläkare sågas av läkarna: ”Elaka skämt”

"Bekvämt beställa hem pizza och en kardiolog på samma gång".

Foodora jagar ständigt nya budmodeller. I början av veckan stod det även klart att det framöver ska gå att beställa hem en läkare, via Foodoras app.

Ambitionen är att alla ska få träffa en läkare i hemmet inom trettio minuter. Och det ska gälla i hela landet, enligt bolagets kommunikationsdirektör Johanna Lindskog.

Annons

Man ska även kunna buda hem städhjälp och att få sin bil upphämtad för biltvätt. Foodora säger sig ha inlett ett samarbete med ett vårdbolag, som vi snart ska få veta namnet på.

LÄS ÄVEN: Doktorn kan komma – nu kan du boka läkarbesök med Foodora

"Åh jösses"

Bokningar kommer i vanlig ordning att läggas i Foodora-appen. Vad gäller läkarbesöken blir man dock, efter att bokningen är gjord, uppringd av vårdbolaget, för att komma överens om en tid.

Men Läkarförbundet totalsågar Foodoras satsning.

Åh jösses. Det är lätt att komma på elaka skämt här. Tänk vad bekvämt att kunna beställa hem både en pizza och en kardiolog på samma gång, säger Marina Tuutma, ordförande i Distriktsläkarföreningen och andre vice ordförande i Läkarförbundet, till Läkartidningen.

Vård ska ges efter behov och Läkarförbundet varnar för att läkare kommer att beställas hem allt för lättvindigt för enklare åkommor, vilket sedan sinkar de som verkligen behöver vård.

Foodoras koncept bygger på att det finns ett överskott av läkare som bara sitter och rullar tummarna, så är inte fallet någonstans, säger Marina Tuutma.

"Förstår inte?"

Men Johanna Lindskog på Foodora tycker kritiken är märklig, när Ehandel ber henne att kommentera sågningen.

Annons
Jag förstår inte varför Läkarförbundet är kritiska. Det är inte något nytt att det går att boka läkare digitalt. Det har länge funnits sådana bolag, säger hon till Ehandel.
Hon betonar att Foodora aldrig kommer skicka ut egna läkare, utan läkarna är alltid knutna till det aktuella vårdbolaget.
Vi tillhandahåller en plattform som ger vårdbolag synlighet och som redan idag erbjuder hembesök och telefonkonsultation. Man kan likna oss vid Google, då vi ger företag ett nytt digitalt fönster.
Men ser ni någon risk för att läkare beställt hem för lättvindigt?
Dialogen sker mellan vårdbolaget och personen som bokar hembesök, inte Foodora. Bolaget som vi ska ansluta har legitimerade sjuksköterskor och läkare.
Nu återstår det att se vad Foodoras kunder tycker om den kommande satsningen.

Annons