2022 har inte börjat bra för e-handlaren Footway, som utmanats på många fronter. I mars utfärdades en vinstvarning och bolaget varnade för att man skulle förlora uppemot 100 miljoner i försäljning under första kvartalet, jämfört med samma period i fjol.
Footway var dock inte ensamma utan Stilindex för januari månad konstaterade samtidigt att skoförsäljningen i Sverige minskat med nära 24 procent, jämfört med i fjol. Och hela 45 procent jämfört med 2019. Folk köpte helt enkelt mindre skor i januari.
LÄS ÄVEN: Skohandeln ökade med 50 procent: “Var inte en tillfällighet”
I februari såg man dock en ökning i svensk skoförsäljning med 2,5 procent, men jämfört med 2019 var man fortfarande back 28 procent. I morse kom dock glädjebeskedet att skohandeln ökat med nära 50 procent under mars månad, enligt Svensk Handel. Den ligger fortfarande minus 13 procent jämfört med samma period 2019, men det är uppenbart positiva vindar för de som säljer skor just nu.
"Konsumenter vill ut och shoppa"
Vi vände oss till Daniel Mühlbach, vd på Footway, för att höra om de känt av de positiva siffrorna i branschen.
Det är otroligt glädjande att konsumenterna hittar tillbaka, vi ser en uppgång men har ändå fortsatta utmaningar med tillgång till produkter, säger Daniel Mühlbach till Ehandel.
Störningar i försörjningskedjan var även en av de saker som sades ligga till grund för den tidigare utfärdade vinstvarningen. Precis som Svensk Handel varit inne på så tror Footway att det är de lättade restriktionerna som lyft branschen.
Min gissning är att ökningen till stor del kommer av att pandemin släppt och att konsumenter vill ut och shoppa. Skönt att se att branschen kommer igång och att det gynnar de fysiska butikerna som drabbats hårdast av pandemin, säger Daniel Mühlbach.