Footways kritik mot PostNords TPL: ”Vi lider stor skada”

Postnord: "Vår bild är en annan".

Footway gick ut och meddelade i sitt bokslut att tillväxten för 2019 var lägre under det fjärde kvartalet. En av anledningarna angavs vara ”kapacitetsproblem hos bolagets tredjepartsleverantör av lager och logistik". Footway använder sig av Postnords TPL-lager i Helsingborg, men där känner man inte alls igen problemen.

Vår bild av TPL:s kapacitet i Helsingborgsområdet är en annan. Vi har mer kapacitet än någonsin, och när den nya terminalen öppnar nu i februari kommer vi att ha fyrtio procent mer lageryta än vi hade för bara ett och ett halvt år sedan, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, till Ehandel.

Annons

LÄS ÄVEN: Footway intog 13 länder på ett kvartal – passerade 300 miljoner

När vi vänder oss till Footway med den information vi har fått blir förvåningen minst sagt stor.

Detta är ytterst förvånande och det är inte den informationen jag fått av Postnord TPL. Vi lider stor skada av att det saknas kapacitet så det låter mycket märkligt att det skulle finnas plats, säger Daniel Mühlbach, vd på Footway.

Vilka problem har ni upplevt?

Jag gissar att Postnord fyllt på med andra kunder vilket skapat kapacitetsproblem. Oavsett anledning så påverkas vi mycket negativt. Sen får man ha respekt för att tillväxt naturligtvis är utmanande ur ett logistiskt perspektiv. Vi arbetar aktivt för att lösa problemen.

Hos Postnord är man dock alltjämt något förbryllade över kritiken, men hoppas finna en lösning tillsammans med skoföretaget.

Jag har inga uppgifter om att det skulle varit några bekymmer med kapaciteten hos TPL. Det är tråkigt om Footway inte är tillfreds med vår prestation, och det är förstås något vi måste ta direkt med dem, säger Maria Ibsén.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!