Footways rekordkvartal – ökade resultatet med över 100 procent

Omsatte 229 miljoner kronor.

Idag rapporterar Footway sina siffror för sitt tredje kvartal. Försäljningen ökade med nära 23 procent och landade på cirka 229 miljoner kronor, jämfört med drygt 186 miljoner samma period året innan.

Under Q3 har verksamheten förberetts för försäljning till fler länder. Arbetet har bestått i att standardisera interna processer och förbereda för en internationell logistiklösning genom pågående upphandlingar. Vidare har diskussionsforumet för kunderna utvecklats för att underlätta en kunddriven dialog om varumärken och produkter, skriver företaget.

Annons

Rörelseresultatet efter av- och nedskrivningar (EBIT) uppgick till nära 10 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 4,7 miljoner i fjol. Det är alltså en ökning med drygt 106 procent.

Under kvartalet ökade även antalet besökare som summerades till 11,4 miljoner, jämfört med 10 miljoner.

Q3 har varit ett rekordkvartal vad det gäller lönsamheten, samtidigt som det har varit utmanande med logistiken. Genom datadrivna processer och automatisering har våra fasta kostnader blivit just fasta kostnader vilket skapar en otrolig potential framåt. Jag är tacksam över att få vara en del av Footway-teamet och ser fram emot att fortsätta bygga vår plattform tillsammans, säger Daniel Mühlbach, vd på bolaget, i ett pressmeddelande.

Från januari till september ökade försäljningen med cirka 38 procent och landade på drygt 682 miljoner kronor.

Annons