Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Förbättrad returvaruhantering för e-handlare

Statistik visar att så mycket som 23 % av alla e-handelsreturer orsakas av felval. En väl fungerande returprocess är därför avgörande för aktörer som vill verka inom e-handelssektorn .     

Hand upp om du har shoppat på nätet under de senaste 4 veckorna. Håll handen uppe om du dessutom arbetar med hantering av e-handelsreturer och returstressen gör att du drunknar i returvaror. Onlineshopping har blivit väldigt populärt och ett företags returpolicy är avgörande vid försäljningar. Den amerikanska posttjänsten UPS gjorde en undersökning och 79 % av respondenterna sa att gratis returfrakt påverkar deras beslut att köpa från en e-handlare. Det är viktigt att ägna returlogistiken en extra tanke i sin övergripande affärsplan. Att ha en väl fungerande returprocess är därför nödvändig för aktörer som vill verka inom e-handelssektorn. Statistik visar att så mycket som 23 % av alla e-handelsreturer orsakas av felval, som är en faktor som vi inte bör ignorera.

 

Returgodshanteringens huvudvärk

Under Black Friday köpte jag ett par glasögon från en e-handlare. När beställningen anlände hem till mig, insåg jag att de hade skickat fel par. Jag kontaktade e-handlaren som snabbt svarade mig och sa: ”behåll dem, så kommer vi att skicka dig rätt par, inga problem!” För företaget var det enklare och mindre kostsamt att låta mig behålla de felaktiga solglasögonen än att låta dem returneras till deras anläggning, bearbeta dem till inventering och återsända det korrekta paret. Statistiskt sett orsakas 23 % av alla e-handelsreturer av ett felval, vilket innebär att ett enormt stort antal paket fraktas runt landet trots att det hade kunnat undvikas.

Med tanke på de pengabelopp som spenderas under högsäsong, är returer efter högtider ännu viktigare. Utan en returhanteringsstrategi kommer returhanteringsprocessen sannolikt att vara ineffektiv. Omvänd logistik bör inte förbises. Returvaror tar upp oförutsett utrymme i en anläggning och tar tid att bearbeta tillbaka i inventering. Omvänd logistik kan ha en enorm betydelse för ditt slutresultat.

Den enkla returhanteringslösningen med automatiserade lagringssystem

Eftersom ingen vill hantera returgods regelbundet, ökar kundnöjdheten om man har en enkel process för varureturer. När kunderna får en positiv köpupplevelse, är det mer sannolikt att de kommer att göra fler inköp, även om de redan har returnerat någonting.

Användning av en prisvärd, flexibel automatiserad teknologi för lagring och hämtning av varor till privatpersoner såsom Kardex vertikala lagerautomater Shuttle XP eller vertikala eller horisontella karuseller kan förenkla returlogistikhanteringen. Returvaror kan hanteras som en annan form av inkommande frakt genom effektiv dirigering och omlagring av artiklar för att minimera lagerkostnader, personal och utrymmesbehov. För att snabbt förflytta returvaror genom leveransprocessen och undvika utrymmesslöseri i varuhuset för tillfällig lagring, kan användning av ett automatiserat lagersystem snabba upp processtiden för att maximera återställningen av tillgångarnas värde, samtidigt som cykeltider och arbetshanteringskostnader minskar. Valet av det lämpligaste automatiserade lagringssystemet för din omvända logistikhantering är beroende av en mängd faktorer, inklusive antal inkomna returer per dag, returvarornas storleksvariation, och önskad genomströmningshastighet för returer. Om du vill lära dig mer om användning av automatisering i returhanteringsprocessen, kan du ladda ned vår whitepaper ”Automatiserad returhantering för snabbare lönsamhet” här