ANNONS

Fördelarna med flera kanaler – Alice Stenlöf: "Kan erbjuda ett 360-paket"

Linn Ek, Alice Stenlöf
ANNONS

Så kan kanalerna komplettera varandra. 

Under Influencer marketing summit 2023 samlades Alice Stenlöf, Malin Gramer, Jessica Lasses och Linn Ek för ett samtal med Gabriella Ljungstedt från Acast. Samtalet handlade om hur det är att som influencer driva flera kanaler samtidigt, på olika plattformar och med olika format. Hur kan de olika kanalerna komplettera varandra och vad är det värt att underhålla dem alla?

Linn Ek, känd från podcasten Spöktimmen, menar att flera kanaler gör det möjligt att visa fler sidor av sig själv och det man gör. Till exempel kan man i en kanal vara mer personlig och bjuda på behind the scenes och i en annan visa upp resultatet av det man gör eller fokusera på ett mer tillrättalagt eller välproducerat innehåll.

Komplettera podcast med Instagram

För Linn Ek är podcasten den tyngsta plattformen, men genom andra plattformar, som till exempel Instagram, kan hon och podcastkollegan både kommunicera med de trogna lyssnarna och locka till sig nya. Att använda kompletterande plattformar innebär också en möjlighet att visa upp det arbete som sker bakom kulisserna till podcasten.

Linn Ek säger att en annan fördel med att ha flera kanaler, är att de kan fungera som en plattform för marknadsföring, antingen tvärs över de olika kanalerna eller för ens huvudsakliga kanal och innehåll.

Bredare erbjudande till annonsörer

Alice Stenlöf ser också positivt på att ha flera kanaler, både för att kunna visa upp olika sidor av sig själv genom olika uttryck och format. Influencern, som är ena halvan i podcastduon "Vad fan hände?" säger att det också finns en ekonomisk fördel med att ha flera kanaler. Att ha flera kanaler innebär att man också kan erbjuda annonsörerna flera möjligheter för att nå ut, till olika målgrupper och med olika innehåll.

Fördelen med flera kanaler är att man kan erbjuda någon form av 360-paket till annonsörer, säger Alice Stenlöf.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se