Följarna beställde skor med rabattkod, fick istället hem tvål.
Det är i podcasten "Ord och alla visor" som Dasha Girine berättar för podcastkollegan Alexandra Nilsson, om hur både hon och hennes följare blivit lurade av ett företag. Företaget, som utgav sig för att sälja skor från flera eftertraktade märken, kontaktade influencern gällande ett samarbete. De båda parterna gjorde upp om arvode och influencern fick även en rabattkod för att kunna betälla fyra par skor att visa upp på Instagram. Hon fick samtidigt en rabattkod att dela med sig av till följarna.
Redan innan samarbetet var avtalat ifrågasatte Dasha Girine de låga priserna på hemsidan. Hon fick då till svar att företaget inte hade någon fysisk butik och inget lager. Istället beställde återförsäljaren alla skor direkt från leverantören efter beställning, vilket innebar längre leveranstid men lägre priser.
Då kände jag såhär, ja, det är klart att det blir billigare om man inte har ett lager, säger Dasha Girine till podcastkollegan.
Dasha publicerade som lovat ett inlägg tillsammans med en rabattkod. Några dagar senare hörde en följare av sig.
Dasha, jag har panik. Jag beställde de här skorna med rabattkoden och jag fick hem en tvål, ska följaren enligt influencern ha skrivit.
Blockerad av företaget
Influencern berättar att meddelandet gjorde henne mycket stressad och att hon själv inte hade hunnit få hem sina skor innan hon publicerade inlägget. Under kvällen samma dag fick Dasha Girine ta emot liknande meddelanden från flera andra följare. Hon bestämde sig för att kontakta företaget men när hon besökte deras Instagram upptäckte hon att de hade blockerat henne. Även podcastens Instagramkonto hade blockerats.
Då fattar jag att det här är ju scam, rent ut sagt lurendrejeri. De lurar folk på pengar. Så jag skriver ut på min insta liksom att beställ inte det här, det är ett bluff-företag, de lurar folk på pengar och då trillar det ju in hur mycket som helst.
Dasha Girine fick efter sitt uttalande om företaget ta emot flera meddelande från både följare och vänner som hade beställt skor med hennes rabattkod.
Jag får så dåligt samvete för alla mina följare, alltså verkligen, ångest på hög nivå, säger hon i podcasten.
Rannsakat sig själv
Efter händelsen säger influencern att hon rannsakat sig själv men inte vet vad mer hon hade kunnat göra. Hon menar att hon frågade varför det var billigt och fick ett svar som hon tyckte var rimligt. Hon tog också företagets organisationsnummer och kollade upp dem på "Allabolag". Samtidigt säger hon att även om hon kollade upp företaget så var det inte så att hon kontaktade personen som satt i styrelsen, för att fråga om personen var den som ägde bolaget. I podcasten passar influencern på att be eventuellt drabbade lyssnare om ursäkt.
Om det är någon som lyssnar som har beställt, alltså jag ber så mycket om ursäkt. Jag har så fruktansvärt dåligt samvete.
Podcastkollegan, som själv varit med om en liknande händelse, påpekar att även Dasha Girine är en av de drabbade och uppmanar både kollegan och de som beställt från företaget, att göra en anmälan till Konsumentverket.