Förlorar 15 miljoner om året – nu vill VD:n se sänkta hyror

Utesluter inte fler nedläggningar.

Stark och stabil tillväxt men röda siffror eller ett resultat som ligger runt nollan. Så har situationen sett ut de senaste åren hos e-handelsföretaget Royal Design, som nu har en omsättning i miljardklassen och runt 200 medarbetare.

Men med det nya robotlagret inkört och klart, alla franchiseavtal avslutade och flera nyrekryteringar på plats, är Magnus Pettersson, vd på Royal Design, fullt fokuserad på lönsamhet. Men det finns ett hinder. Nämligen kostnaderna för företagets fysiska butiker, som uppgår till cirka 15 miljoner om året.

Annons

Som det ser ut i dag förlorar jag mellan 1,5 och 2 miljoner i månaden på våra butiker och det går ju inte, säger han till Ehandel.

Var butikerna lönsamma innan corona?

Nej. I ärlighetens namn tror jag inte att de någonsin har varit lönsamma. Men de har varit bra ur kundsynpunkt och för att bygga varumärket.

Vill ha kostnadsbaserade hyror

I dag har Royal Design totalt fyra butiker; En flaggskeppsbutik i Mall of Scandinavia, en outletbutik i Kungens Kurva samt butiker i Umeå och i Täby. Dessutom har företaget vad som också beskrivs som en flaggskeppsbutik för systerbutiken Rum 21 på Kungsgatan i Stockholm.

Enligt Magnus Pettersson kan bara ett hyresavtal på Mall of Scandinavia innebära kostnader på över 4 miljoner kronor om året om man räknar in rörliga kostnader som till exempel el och sophantering.

Vi kan inte sitta med kostnader i den storleksordningen utan vi behöver ha kostnadsbaserade hyror. Som jag ser det behöver vi vända butikerna till plus eller åtminstone plus minus noll om vi ska kunna driva dem vidare.

Magnus Pettersson säger sig ha förståelse för att många fastighetsägare inte bara kan sänka hyrorna rakt av. De behöver ju också sina intäkter och värderas dessutom ofta utifrån hur mycket de tar betalt från sina hyresgäster, förklarar han. Något av en ond cirkel, med andra ord.


Nya på Royal Design: Lisa Karlsson Bruzelius, Marie Holmqvist och Marie Forssenius

Annons

Royal Designs samtliga butikshyror går ut inom ett år, så företagets vd tycker sig ändå ha något av ett guldläge i förhandlingarna. Att lägga ner allihop är dock inget alternativ eftersom de behövs dels för att bygga varumärket och för kundservicen, och dels för att en del leverantörer kräver fysisk närvaro.

Vi vill gärna komma i mål med samtliga butiker men måste helt enkelt se på var och en. Jag vill verkligen understryka att alla butiker har sitt syfte och att jag gärna vill ha dem kvar men inte till vilket pris som helst.

Hur tror du att det kommer att sluta?

När jag började på Royal Design hade vi 14 butiker, jag har sedan dess öppnat Kungsgatan och Täby, och när du och jag pratas vid igen nästa höst kommer vi bara att ha tre, om jag ska komma med en gissning.

Royal Design har ett brutet räkenskapsår som löper från september till augusti. Men om man tittar på kalenderåret 2020 räknar Magnus Pettersson med en omsättning på strax över 950 miljoner och ett rörelseresultat på 20 miljoner.

"Färre men värre"

Företagets e-handel ser just nu en tillväxt på 30 procent, men eftersom de fysiska butikerna “blöder pengar”, som Magnus uttrycker det, når företaget ändå inte sina lönsamhetsmål.

Vi är superduktiga online men inte resultatmässigt offline så där är det någonstans färre och värre som jag ser det. Jag tror inte att vi kommer att lyckas behålla alla fyra Royal Design-butiker om de nya corona-restriktionerna håller i sig.

Besparingarna på butikerna är dock inte det enda som ska driva lönsamhet i företaget. Magnus Pettersson tar också upp att Royal Designs nya lager sparar bolaget två procent - i dag cirka 20 miljoner om året - jämfört med hur logistiken såg ut förr. Det är den delen som är den stora bidragande faktorn till resultatförbättringarna det här kalenderåret.

Dessutom har företaget tre nya personer i ledningsgruppen, som alla ska bidra till ökad lönsamhet. Lisa Karlsson Bruzelius, som tidigare arbetat för bland annat Telenor och Resia, blir ny COO. Marie Holmqvist, tidigare e-handelschef och logistikchef på Ica, axlar rollen som CXO (Chief Experience Officer). Sist men inte minst kliver Marie Forssenius, som tidigare varit Nordic Finance Director på Gant och inköpscontroller på Indiska, in i rollen som CFO på Royal Design.

Annons