Siffrorna: Försäljningen blommade på ”vårens Black Friday”

"Var rätt beslut att byta namn".

CDON fortsätter att satsa på "vårens Black Friday", som från och med i år fått namnet Spring Friday. Nu har vi siffrorna på hur kampanjen gått. Och visst innebar den ett lyft. Trafiken ökade med 14 procent i Sverige och 9 procent i Norge jämfört med föregående år.

Försäljningen på marknadsplatsen från externa handlare ökade med drygt 100 procent under första kvartalet 2020 och vi ser ett fortsatt ökat tryck på marknadsplatsen. Under kampanjen Spring Friday som vi precis avslutade har trafiken ökat med i genomsnitt med cirka 10 procent på alla marknader jämfört med förra året. Vi ser en fin tillströmning av nya kunder i både Sverige och Norge. Ett kvitto på att det var rätt beslut att byta namn till Spring Friday och att namnbytet inte har påverkat kampanjen negativt vad vi kan se, snarare tvärtom, säger Henrik Jarl, CMO på CDON.

Annons

Föga överraskande var hemelektronik den toppsäljande kategorin under kampanjperioden, medan hem och trädgård knep andraplatsen, just före film respektive hushållsprodukter.

Även Brandsdal Group med Blivakker, Cocopanda och netthandelen.no har körde kampanjen, men fortsatte under namnet Green Friday. De noterade också ett lyft under perioden.

Försäljningen ökade med 54 procent jämfört med 2019. Alla länder visar upp riktigt starka siffror, så vi är mycket nöjda, säger Lene Johansen, CCO på Brandsdal Group, till vår norska sajt Ehandel.com.

"Kan bli populär"

Elgiganten i Norge testade också att köra kampanjen för första gången under namnet Green Weekend och verkar tillfreds med utfallet.

Vi är mycket nöjda med tanke på att detta inte är en etablerad kampanj hos oss ännu. Green Friday och Green Weekend är inte lika stora som Singles Day, Black Friday eller Cyber Monday, men vi ser att det på sikt kan bli en populär shoppingdag under våren, säger Kristina Opsahl, marknadschef på Elkjöp, till Ehandel.com.

Annons