Försäljningen ökade 600 procent – nu lanseras e-handeln

"Det är bara början".

Picard, livsmedelskedjan som enbart säljer frysta produkter, grundades för 114 år sedan i Frankrike. Idag har företaget butiker, bortsett från den franska hemmamarknaden, i Sverige, Italien, Belgien och Spanien tillsammans med e-handel på respektive språk.

Förra året tog kedjan klivet in i Norge, och öppnade sin första butik i Oslo. Och nu har företaget bestämt sig för att satsa helhjärtat på den norska marknaden.

Annons

Picard slår nämligen upp dörrarna till en färsk nätbutik översatt till det lokala språket. Till en början kommer man endast erbjuda hemleverans i Oslo.

Beslutet om att öppna en norsk e-handel kom efter att den Oslobaserade butiken ökade omsättningen med 600 procent under mars månad. Ökningen tros dock bero på norrmännens hamstring under pandemins tidiga skede.

Försäljningsökningen har motiverat Picard till att ta upp kampen mot de lokala konkurrenterna, och samtidigt som man lanserar webbutiken öppnar man även ytterligare en butik i huvudstaden.

Den nya butiken placerades i shoppingcentret Colosseum Senter. Kort efter öppningen ska omsättningen ha ökat med 45 procent.

Vår e-handelssatsning och den nya butiken är bara början. Vårt mål är att öppna butiker i de största städerna i landet, säger Yann Faremo, vd på Picard, i ett pressmeddelande.

I Sverige har Picard åtta butiker samt e-handel, men kedjans produkter finns även hos flera stora matjättar som bland annat Coop och Ica.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!