Försäljningen ökar med 3,3%: “Inte samma genomslagskraft som förr”

Nets första siffror är inne.

Betalbolaget Nets har nu samlat ihop siffrorna fram till klockan 09:00 denna Black Friday-morgon. Och man konstaterar att det är en ökning, om än liten, när det kommer till Black Friday-försäljningen.

Det har varit en låg aktivitet på natten men en stark ökning på tidiga morgontimmarna, säger Patrik Müller e-handelsexpert på Nets, och tillägger:

Annons

Det sker inga släpp längre på natten som tidigare år och många konsumenter har redan gjort sina inköp.

Ökningen under veckan har sett ut som följer hos Nets:

  • Måndag: 8,1%
  • Tisdag:  3,3%
  • Onsdag: -4,7%
  • Torsdag: 15,2%

Handeln på själva Black Friday, det vill säga idag, har inte samma genomslagskraft som förut, eftersom det utvecklats till en Black Week som nu även täcker helgen innan. Handlare släpper sina erbjudanden tidigare och konsumenterna sprider ut sina köp mer. Siffrorna är dock positiva både för Black Week hittills och även för själva Black Friday, konstaterar Patrik Müller.

LÄS ÄVEN: Försäljningen backade – inget nytt Black Friday-rekord i e-handeln

Annons