Search
Close this search box.
ANNONS

Försäljningen ökar – men nu stänger RFSU sin e-handel

RFSU har bommat igen sin e-handel efter en tids utförsäljning.
Foto: RFSU/montage
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

"Väljer att växa med andra".

ANNONS

E-handeln går som tåget och många varumärken väljer numera att kombinera återförsäljare med en egen nätbutik. Men det finns de aktörer som tänker annorlunda.

En av dem är RFSU, som under gårdagen stängde sin e-handel.

Redan på 90-talet startade RFSU en e-handel för att tillgängliggöra våra produkter för allmänheten. Idag är det enkelt att köpa våra produkter i fysiska apotek, livsmedelsbutiker och i många typer av e-handelsbutiker, till exempel även hos de som säljer kosmetik och hårvård. Så vi väljer att växa med andra istället för att ha en egen e-handel, skriver Annika Jerveland, vd på RFSU, i ett mejl till redaktionen.

Butiken har haft utförsäljning i ett par veckors tid och i går bommade den alltså igen helt. RFSU:s hemsida finns däremot kvar.

Vi har djupa konsumentinsikter inom sex och samlevnad och det är viktigt för oss att fortsätta att sprida inspiration och kunskap kring våra produkter. Något som vi vet att många efterfrågar.

Den som klickar sig vidare in till fliken “webbutik” på RFSU:s sajt, möts av ett meddelande där organisationen hänvisar till sina återförsäljare. Det går däremot fortfarande att besöka vad RFSU beskriver som sin “materialbutik”. I den kan man beställa bland annat rapporter och faktaskrifter.

Hård konkurrens

Enligt Annika Jerveland har beslutet att stänga e-handeln inte något med ekonomi att göra. Hon vill inte delge några siffror, men menar att försäljningen har gått väldigt bra.

Vårt mål har alltid varit och är att tillgängliggöra till exempel kondomer och glidmedel från RFSU till så många som möjligt genom att finnas hos så många butiker och e-handlare som möjligt.

Vi väljer nu att helt satsa på samarbeten med andra företag som säljer till konsument istället för att driva egen e-handel. Vi slutar inte sälja våra produkter under varumärket RFSU. Tvärtom, försäljningen ökar kontinuerligt.

De senaste åren har det skett ett skifte inom försäljningen av framför allt sexleksaker. Produkter som tidigare endast fanns tillgängliga hos aktörer som sålde specifikt sexleksaker och liknande produkter, går nu att klicka hem från bland annat modehandlare och apotek.

Konkurrensen är hård men väldigt många väljer RFSU. Vår försäljning fortsätter att öka. Vi har ett mycket starkt varumärke vilket står för trygghet, kunskap och kvalitet.

Kommer ni att göra någon annan e-handelssatsning framöver?

Målet är att fortsätta bygga vårt varumärke och driva försäljning, bland annat genom att lansera nya produkter och kategorier. Mer än så vill vi dessvärre inte berätta.

Dela artikeln: