Search
Close this search box.
ANNONS

Forskare: Plattformarna blir allt mer specialiserade

Johan Hagberg รคr forskare pรฅ Gรถteborgs universitet
Gรถteborgs universitet/Skรคrmdumpar
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Jag tror vi fรฅr se fler blandformer".

ANNONS

Amazon, Alibaba, Zalando och Vinted รคr stora internationella digitala marknadsplatser. Men historiskt sett har den onlinebaserade marknadsplatsen inte haft nรฅgon framskjuten plats i Sverige.

De senaste รฅren har inte minst Zalando och Amazon tagit en allt tydligare roll pรฅ den svenska e-handelsmarknaden.

Ehandel bestรคmde sig fรถr att frรฅga Johan Hagberg hur han ser pรฅ marknadsplatsernas utveckling i Sverige. Han รคr professor i fรถretagsekonomi vid Gรถteborgs universitet โ€“ och specialiserad pรฅ detaljhandel, konsumtion och marknader.

Sverige har ju, i jรคmfรถrelse med andra lรคnder, tidigare haft ett relativt litet inslag av marknadsplatser i fรถrhรฅllande till den totala e-handeln. Och de marknadsplatser som funnits lรคnge har framfรถrallt varit inriktade pรฅ fรถrsรคljning mellan konsumenter. Under de senaste รฅren har det blivit fler digitala marknadsplatser รคven pรฅ den svenska marknaden. Bรฅde internationella och svenska aktรถrer, sรคger Johan Hagberg till Ehandel.

Rรถr sig mot en sorts fackhandel

En annan trend รคr att marknadsplatserna blir allt mer specialiserade.

De kan exempelvis utgรถra en del av ett fรถretags verksamhet tillsammans med mer klassisk butiks- och e-handelsfรถrsรคljning. Det verkar pรฅ sรฅ sรคtt rรถra sig mot en ny sorts fackhandel som prรคglat stor del av den fysiska handeln i Sverige, senare e-handeln och numera รคven digitala marknadsplatser.

Hur mรฅr dรฅ de stora marknadsplatserna som Amazon och Zalando. Jo, de รคr fortsatt vรคxande, enligt Johan Hagberg.

Fรถr bรฅde Amazon och Zalando utgรถr marknadsplatsverksamheten en allt stรถrre del av deras totala fรถrsรคljning. Zalando har uttryckt att denna del ska fortsรคtta รถka under kommande รฅr. Bland internationella etableringar i Sverige รคr Vinted, en marknadsplats fรถr second-hand mellan privatpersoner, ett av de senare tillskotten med lansering i slutet av fรถrra รฅret.

En mer mixad handel

Marknadsplatsens USP ligger mycket i utbudsmรถjligheterna. De som driver marknadsplatser kan locka med ett stort sortiment, medan de som sรคljer via dessa plattformar kan nรฅ fler kunder. Allt fler svenskar ser ocksรฅ fรถrdelar med att bรฅde sรคlja frรฅn en egen sajt och via en eller flera marknadsplatser, enligt Johan Hagberg.

Samtidigt har det blivit allt vanligare med kombinerade marknadsplats- och detaljhandelsmodeller. Sรฅ det behรถver inte alltid vara helt tydligt nรคr det รคr frรฅga om det ena eller andra.

Jag tror vi fรฅr se fler blandformer och att mรฅnga sรคljer bรฅde frรฅn egen sajt och via marknadsplats och dรฅ kanske inte bara via en utan snarare flera marknadsplatser. Nรคr det gรคller de handlare som kombinerar egen fรถrsรคljning med marknadsplats kan det redan idag vara ganska osynligt fรถr konsumenten om det รคr nรฅgon skillnad.

Dela artikeln: