Färska siffror från betallösningsföretaget Walley visar att antalet köp har ökat med 22 procent under inledningen av Black Week jämfört med samma period 2024. Samtidigt har den totala transaktionsvolymen stigit med 17 procent.
Handlarna inledde i stor utsträckning sina kampanjer runt den 16 november, vilket är i linje med tidsplanen för föregående år. Effekten av den tidiga starten har dock varit tydligare i år. Under perioden 16–20 november ökade de inledande volymerna med 34 procent jämfört med motsvarande dagar 2024.
Seniorerna driver volym
Statistiken visar på förändringar i vilka som handlar. Den största procentuella ökningen återfinns i åldersgruppen 66–70 år. För denna grupp steg transaktionsvolymen med 32 procent, samtidigt som antalet genomförda köp ökade med 45 procent under perioden.
Att aktiviteten steg tidigt och har hållit sig på en stabil nivå över flera dygn tolkas av Walley som ett tecken på ett mer planerat köpbeteende hos konsumenterna.
88 procent över en vanlig helg
För att sätta kampanjperiodens effekt i relation till normal handel har Walley jämfört helgen 20–23 november med en helg i september innan lön. Jämförelsen visar att årets transaktionsvolymer under Black Week-inledningen ligger 88 procent högre än under den vanliga septemberhelgen.
Årets Black Week har fått en tydligt starkare start än i fjol. De tidiga kampanjerna har haft effekt, och vi ser en bred ökning i både köp och volym över hela landet. Jämförelsen med en vanlig helg visar också hur djupt Black Week är förankrat i konsumenternas köpmönster, säger Fredrik Kling Magnusson, Head of Finance på Walley.
Siffrorna baseras på Walleys transaktionsdata i Sverige under intervallen 16–20 november, 20–23 november samt 23–25 november.