Fortsatt tufft för modehandeln – “många som tvingats lägga ned”

"Återhämtar sig från bottennivåerna".

Mode- och skohandeln återhämtar sig något i mars månad, men ligger fortfarande en bra bit under de siffror som gällde innan pandemin. Det visar ny statistik från Svensk handels stilindex.

I mars ökade mode- och skohandeln med 26,8 respektive 8,8 procent jämfört med mars förra året, då pandemin precis hade blivit ett faktum. Jämför man med mars 2019 innebär de nya siffrorna dock ett tapp på 26 respektive 49 procent.

Annons

Försäljningen i modehandeln återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma. Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande och siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är med andra ord fortsatt tufft, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

"Knappt ovanför ytan"

Marssiffrorna innebär ackumulerat för 2021 att modehandeln ligger back med 11,4 procent i år medan motsvarande siffra för skohandeln är 15,3 procent.

Rådande restriktioner om hemmaarbete och att inte umgås i större kretsar har en negativ inverkan på kläd- och skohandeln. E-handelsförsäljningen av framförallt kläder har fortsatt att växa och väger upp för en viss del av tappen i de fysiska butikerna. Fortsatt är det dock väldigt många modeföretag som knappt håller sig ovan ytan, och då är det redan många som tvingats lägga ned sin verksamhet.

Men Mats Hedenström ser ljust på framtiden.

Hoppet om vaccination, som ska möjliggöra möten människor emellan, är det ljus i tunneln som hela branschen hyser sitt hopp till. Därför är det glädjande att vaccinationstakten ökat och att allt fler kan träffa sina nära och kära, vilket på sikt bådar gott för modehandeln. Vi ser att det finns ett stort uppdämt behov av att köpa kläder och skor när pandemin är över.

Annons