De flesta e-handlare bryter mot lagen – och kassalagens stora misstag

Svenska e-handlare måste reagerar när något känns helt fel i lagstiftningen.

Den nya kassalagen (som inte längre är så ny) fortsätter att vålla förvirring ute hos e-handlarna. Vad är det som gäller egentligen? Vem äger min kassa, och var ligger ansvaret för att se till att lagen följs?

En av de saker som jag reagerade på och tyckte var mycket konstigt när kassalagen kom, var just att det var betalleverantörerna som ansågs äga kassan och inte e-handlarna. För mig kändes detta extra konstigt, eftersom jag varit med tillräckligt länge i branschen för att minnas en tid innan checkouternas intåg. Då var det självklart att det var e-handlaren som bestämde hur kassan skulle se ut. Som e-handelsplattformsleverantör, som jobbar med många olika e-handlare vet jag dessutom att så ser det fortfarande ut hos vissa. Kanske framförallt hos den växande B2B-handeln, men även till viss del hos B2C-handeln. I vissa fall är det fortfarande e-handlaren som bestämmer kassans utformning genom att man valt olika leverantörer för sina betalsätt, och själva rangordnat dem i kassan.

Jag vet alltså mycket väl att inte alla e-handlare har checkoutkassor numer, men detta var något som verkade ha gått Per Bolund helt förbi när de utformade kassalagen.

Nästan där!

Bli medlem eller logga in för att komma vidare.

Ehandel Plus är kostnadsfritt och ger dig som medlem exklusivt innehåll och rabatter på utbildningar, tjänster och event.

Logga in:

Bli medlem (Kostnadsfritt!)

Katrin Lundgren
Katrin Lundgren
VD på Kodmyran

Lämna en kommentar