EU tvingar Apple att öppna upp – stora förändring för Appstore

Snart börjar en av EU:s nya plattformslagar gälla. En lag som kommer att vända upp och ned på den digitala spelplanen för de allra största tjänsterna – och därmed för alla som använder dem. Nu har Apple gått ut med hur Appstore kommer att förändras. Och det handlar om historiskt stora förändringar.

Många har nog redan hunnit tröttna på de båda förkortningarna DSA och DMA. Digital services act och Digital markets act, de två nya, stora lagar som träder i kraft i år och som syftar till att reglera de stora onlineplattformarna i EU. Om du vill ha koll på vad lagarna innebär, eller bara fräscha upp minnet, så har Ehandel skrivit om dem här.

Den sistnämnda lagen, Digital markets act, drabbar bara en handfull tjänster. Åtminstone direkt. Det är nämligen en lag som tar sikte på de absolut största plattformarna som finns på internet. Här hittar vi bland annat Facebook, Instagram, Amazon och de flesta av Googles tjänster. Och de båda mobiloperativsystemen iOS och Android. Plus respektive plattforms appbutiker.

En stor del i Digital markets act handlar om att EU tvingar de största plattformarna att öppna upp och släppa in mindre konkurrenter mer. Apple har hårdnackat kämpat emot alla tidigare försöka att bryta upp företagets iOS-monopol, men nu tvingas de alltså till sist göra det. Och det handlar om rejält stora förändringar.

Lägre avgifter, externa appbutiker

I stort handlar det om följande förändringar:

Appstore-avgiften sänks

Avgiften på 15 eller 30 procent (beroende på vilken slags app det handlar om och hur stor appen är) sänks till 10 respektive 17 procent. För den som också vill använda Apples funktion för köp inuti appen så tillkommer 3 procent utöver detta. För att förvirra så blir den gamla 15/30-nivån kvar för den som hellre vill det, vilket gör att man exempelvis slipper den tillkommande avgiften på 3 procent för Apples appköpsfunktion.

Externa betallösningar tillåts

Appar får nu erbjuda andra sätt att betala än Apples eget. Vill man använda Apples lösning för köp i appar så måste man betala avgiften på 3 procent.

Externa appbutiker tillåts

Det blir möjligt att installera iOS-appar från andra ställen än Appstore. Men Apple sätter höga finansiella villkor för den som vill kunna dra igång en extern appbutik. Man ska kunna bevisa att man är god för minst 1 miljon euro.

En helt ny appavgift

För att göra saker och ting ännu rörigare så inför Apple också en helt ny avgift: Core Technology Fee, CTF. CTF innebär att alla appar i Appstore som har över 1 miljon installationer måste betala en avgift på 0,5 euro per år och installation. För externa appbutiker gäller CTF dock redan från första nedladdningen av en app. Och det är appbutiken som måste betala.

Apple skyfflar bara om intäkterna

Så med andra ord så göra Apple ungefär som Meta har gjort när det kommer till uttalade samtycken kring personaliserade annonser: man har hittat på ett sätt att låta saker och ting fortsätta vara ungefär som förut.

Ja, nu säger Apple förstås inte att det är så, men ska man vara krass så skyfflar Apple om bland sina avgifter så att företaget ska kunna dra in ungefär lika mycket pengar som förut.

De flesta förändringar kommer sannolikt bara vara intressanta för de absolut största apparna och det är de intäkterna som Apple vill försöka hålla kvar. Och det försöker de bland annat göra genom att ta betalt för nedladdningar och för externa appbutiker. Apple vill förstås helst att alla, både utvecklare och konsumenter, ska välja Apples egna lösningar istället för någon annans.

Det som däremot återstår att se är hur EU kommer att ställa sig till hela upplägget.

6 mars börjar oavsett Apples nya villkor gälla. 7 mars lär konkurrenter anmäla villkoren till EU. Senast.

Fler artiklar

Lämna en kommentar