Hur du får folk att köpa av dig oftare – heta Paid Social-tips 2022

De köper inte din produkt.

Enligt Statista beräknas annons-spenderingen i sociala medier (Paid Social) landa på cirka 153 miljarder dollar över hela världen under 2021. Och den förväntas öka till runt 230 miljarder dollar till år 2025.

De stora sociala medieplattformarna visar en imponerande ökning i antalet användare:

  • Facebook med rekordhöga 2,9 miljarder aktiva användare per månad
  • YouTube står starkt på 2,3 miljarder
  • Instagram med nästan 1,4 miljarder användare
  • TikTok klättrar snabbast till 732 miljoner
  • Snapchat har 514 miljoner aktiva användare
  • Pinterest har 478 miljoner

De flesta e-handlare som vill växa förstår att de måste visa sitt erbjudande på de största sociala nätverken där deras potentiella kunder spenderar allt mer tid.

För inte så länge sedan räckte det att ladda upp några produktbilder så skötte Facebooks algoritm resten. Sen blev konkurrensen tuffare och iOS 14.5 lanserades, där Apple vill att deras användare skulle få vara anonyma online. Det ställde till det rejält för många eftersom det inte längre gick att spåra annonserna på samma sätt som tidigare. Det går fortfarande att få spektakulära resultat men då krävs det mer av annonsörerna för att lyckas.

Här följer några heta tips för dig som jobbar med Paid Social eller som har tänkt att satsa på det under 2022.

Nästan där

Bli medlem eller logga in för att komma vidare.

Ehandel Plus är kostnadsfritt och ger dig som medlem exklusivt innehåll, rabatter på bland annat utbildningar, tjänster och event. Du kan också utforska all kunskap i vårt diskussionsforum tillsammans med andra e-handlare i branschen.

Jonas Carlström
Jonas Carlström
Grundare Paidsocial.se

Lämna en kommentar