Search
Close this search box.
ANNONS

Förvånansvärt få som kan sina rättigheter

Förvånansvärt få som kan sina rättigheter
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

Trygg E-handel publicerade idag en undersökning där de tittat på hur bra olika åldersgrupper känner till sina rättigheter vid e-handel. Ångerrätten på 14 dagar är det strax över hälften som kan, totalt svarade 58 procent rätt. De under 24 år har dock sämre koll och där är det endast 47 procent som kan ångerrätten.

Reklamationsrätten är det knappt någon som kan. Mellan 15-20 procent i alla åldersgrupper svarade rätt här. Det intressanta är att de över 55 år är sämst på reklamationsrätten då endast 14 procent satte den rätt. Av någon anledning är det dubbelt så många i Göteborg som kan sin reklamationsrätt jämfört med stockholmarna:


Konsumenters kunskap i olika geografier

Vem som skall stå för returkostnaden, vid ånger, är det dock många som vet, här svarade 68 procent "Jag själv". I åldersgruppen 46-55 år satte 80 procent returkostnaden korrekt.

Skillnaden mellan män och kvinnor är den att män är något bättre än kvinnor på ångerrätten medans kvinnor är bättre på vem som står för returer.

– En av förklaringarna till varför kvinnor har högre kännedom om denna regel kan vara att de har större vana att handla via nätbutiker och vet hur rutinerna fungerar när t.ex. ett klädesplagg inte passar. Men vi kan se att fri returfrakt ökar tryggheten och driver på e-handeln ytterligare, säger Niklas Hammar, VD för Heppo.com som säljer skor via nätet.

Det vi tar med oss av denna undersökning är förstås att folk är relativt okunniga gällande sina rättigheter. Samtidigt ser vi en möjlighet att, beroende på vilka sorters kunder man har, upplysa dem om sina rättigheter. För precis som Trygg E-handel säger, i sitt pressmeddelande, lär kunskap om rättigheterna öka näthandeln överlag.

Varför inte utnyttja okunskapen och upplysa kunderna i syfte att få lite goodwill för något man ändå enligt lag är skyldig att erbjuda. Det lär inte skada de som vill bygga långsiktiga relationer med sina kunder.

 

Bild: Heppo.com

Dela artikeln: