Search
Close this search box.
ANNONS

Fraktbolagen talar ut: Kommer framtiden att vara helt eldriven?

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Det hรคr รคr vรคldigt komplexa frรฅgor".

ANNONS

Miljรถvรคnliga leveranser รคr det alla strรคvar efter. Mรฅnga fraktbolag har sedan lรฅngt tillbaka bรถrjat stรคlla om sina flottor till mer miljรถvรคnliga drivmedel och fordon. Vi pรฅ Ehandel har dock mรคrkt av ett extra stort intresse fรถr just eldrivna leveransmetoder. Kanske รคr det elektrifieringen av vรคrldens personbilar som ligger bakom detta, men oavsett vad sรฅ รคr intresset stort nรคr vi skriver om nya elektrifierade leveransfordon av olika slag.

Allt behรถver dock inte vara eldrivet fรถr att vara miljรถvรคnligt utan fraktbolagen jobbar fรถrstรฅs pรฅ flera fronter samtidigt, med bland annat alternativa brรคnslen som dieselersรคttaren HVO100.

Vi tรคnkte dock att det var dags att gรถra ett nedslag i elen specifikt och ta reda pรฅ hur det ser ut dรคr ute i fraktlandskapet nรคr det kommer till elfordon. Vi vรคnde oss till en rad fraktbolag fรถr att fรฅ en inblick i hur deras elflotta ser ut och vilka planer de har fรถr framtiden nรคr det kommer till elfordon. Vi har fรฅtt svar av Budbee, Best Transport, Bring, PostNord, Airmee, Instabox och DHL. Den sistnรคmnda har nyligen รคven bรถrjat elektrifiera sin flotta av flygplan.

Budbee var snabbast att svara och vi bรถrjade med att frรฅga alla fraktbolag hur stor del av deras flotta som รคr renodlat eldriven. Detta sรคger ju dock inte hur miljรถvรคnliga fraktbolagen รคr men vi vill som sagt fรฅ en bild av elfordonens plats bland e-handelsleveranserna.

I Sverige รคr idag 12 procent av flottan vi anvรคnder fรถr leverans, frรฅn terminal till hem eller box, eldriven. Den eldrivna flottan hos vรฅra รฅkerier bestรฅr bรฅde av elbilar och elcyklar, elcyklarna drivs dock รคven delvis av muskelkraft, svarar Budbees VP of Communication, Ann Sonne.

Best Transport och Bring fyller i:

Elbilarna utgรถr idag 5 till 7 procent av Bests hemleveransflotta. Det fluktuerar nรฅgot beroende pรฅ om vi tar in fordon frรฅn dagdriften. I enlighet med vรฅr drivmedelsplan stรคller vi krav pรฅ att samtliga nya fordon i de mindre fordonsklasserna ska drivas pรฅ el eller biogas, vilket gรถr att andelen elbilar stadigt รถkar, svarar Bests marknadsansvariga Hanna Radoncic.

Cirka tio procent av vรฅra distributionsbilar i Sverige รคr idag elbilar. Alla lรคtta hemleveranser i Stockholm levereras med el, svarar Brings presschef Matilda Adelborg.

Trots PostNords storlek sรฅ flexar bolaget med en ganska stor andel eldrivet pรฅ den svenska marknaden.

Vi har ungefรคr 22 procent eldrivna fordon i vรฅr svenska flotta, inte inrรคknat elcyklar. De flesta av dessa anvรคnds i vรฅr distribution, det vill sรคga det som kallas โ€last-mileโ€, svarar PostNords pressansvariga, Maria Ibsรฉn.

โ€œ100 procent eldrivna i vissa svenska stรคderโ€

Airmee รคger inte sina egna fordon utan ingรฅr partnerskap med olika รฅkerier. Fraktbolaget har dock koll pรฅ vad dessa kรถr med fรถr typ av fordon.

Pรฅ last mile levererar vi idag 40 procent av alla paket med helt eldrivna fordon, en blandning av elbilar och elcyklar. Andelen emissionsfria leveranser inom vรฅrt nรคtverk รถkar snabbt i takt med att vi introducerar fler eldrivna fordon till vรฅr flotta - redan idag รคr vi 100 procent eldrivna i vissa svenska stรคder. Vi har till en bรถrjan prioriterat att fรฅ in sรฅ mycket el som mรถjligt i tรคta innerstadsomrรฅden dรคr vi รคven kan hjรคlpa till med att minska skadliga partikelnivรฅer, sรคger Airmes vd Julian Lee.

Instabox delar inte nรฅgon exakt siffra nรคr det kommer till eldrivet, men satsar uppenbart pรฅ omrรฅdet.

Vi har framgรฅngsrikt testat elbilar och vi ser dem som ett bra alternativ i delar av vรฅr verksamhet. Dรคrfรถr har vi nu gjort stora investeringar inom eldrivna fordon och kรถpt in ett stort antal elbilar som inom kort kommer att utgรถra en vรคsentlig del av vรฅr flotta, sรคger Instabox hรฅllbarhetsansvariga Leilei Tong.

DHL, som alltsรฅ uppmรคrksammats fรถr sina elflygplan nyligen, ger oss deras globala siffra.

ร…r 2020 sรฅ var 18 procent av fordonsflottan elektrifierad pรฅ global nivรฅ och vi kommer inom Deutsche Post DHL-koncernen elektrifiera minst 60 procent till 2030, svarar DHL:s marknadschef Ann Berglund.

DHL erkรคnner samtidigt att majoriteten av deras fordonsflotta drivs av fossila brรคnslen idag. Fraktbolaget planerar dock att spendera 7 miljarder euro, fram till 2030, pรฅ att minska detta och dรคr anses elfordon vara vara en stor del av lรถsningen.

โ€œPrisutvecklingen oroarโ€

I det stora hela sรฅ verkar det vara de mindre fraktbolagen som lyckats stรคlla om helt till fossilfria brรคnslen, medan de stรถrre fortfarande kรถr en del pรฅ diesel. Och det verkar vara brรคnslet HVO100 och biogas som mรถjliggรถr fossilfri drift.

Best Transport pekar dock pรฅ flera osรคkerheter kring dessa alternativ, inklusive el.

Fรถr oss som last mile-aktรถr รคr utbudet av el- och biogasfordon samt den korta kรถrstrรคcka som fordonen kan gรฅ pรฅ en laddning en uppenbar utmaning. Dรคrtill behรถver vi en effektiv och geografiskt tรคckande laddinfrastruktur med tillgรฅng till fรถrnybar el pรฅ plats. Osรคkerheten kring den framtida tillgรฅngen pรฅ brรคnslet HVO100 samt dess prisutveckling oroar, sรคger Hanna Radoncic pรฅ Best, och tillรคgger:

Sist, men inte minst, pรฅverkas hela transportbranschen av statens velande i frรฅgor och beslut rรถrande vad som anses vara miljรถvรคnligt. Det skapar idag en stor osรคkerhet kring vilka investeringar som ska eller bรถr gรถras.

Pรฅ frรฅgan vad som pรฅverkar valen av drivmedel fรถr fordon svarar Airmee fรถljande:

Det frรคmsta argumentet รคr vilken klimatpรฅverkan som brรคnslet har. Vi รคr fast beslutna om att investera i den modernaste tekniken som finns tillgรคnglig pรฅ marknaden fรถr att bidra till minskade utslรคpp av koldioxid, sรคger Julian Lee pรฅ Airmee.

PostNord och Bring รคr mer pragmatiska.

Det som pรฅverkar frรคmst รคr hur vรคl fordonet kan fungera i verksamheten, det vill sรคga hur lรฅngt det kan gรฅ, hur stor lastvolym och lastvikt det har, samt hur stor merkostnaden blir fรถr fordonet, eller fรถr ett fรถrnybart drivmedel, sรคger Matilda Adelborg pรฅ Bring.

I fรถrsta hand ska fordonet vara trafiksรคkert och anpassat fรถr den uppgift som det ska utfรถra. Dรคrefter sker ett fordonsval i enlighet med upphandlingskrav och interna krav och riktlinjer om att vรคlja fรถrnybar energi dรคr sรฅ รคr mรถjligt, sรคger Maria Ibsรฉn รฅ PostNord.

Vi frรฅgade รคven fraktbolagen om de fรฅr subventioner frรฅn staten nรคr det kommer till eldrivet. Denna frรฅga kan ha varit lite fรถr ospecifik dรฅ det framkommer att det fรถrstรฅs finns mรฅnga olika delar i en elektrisk flotta som kan subventioneras.

โ€œBidrag รคr jรคtteviktigaโ€œ

PostNord, Budbee och Best Transport svarade dock nej pรฅ frรฅgan om subventioner. Bring gรฅr lite djupare i frรฅgan.

Det finns lite olika bidrag att sรถka frรฅn staten fรถr olika fordon och laddinfrastruktur. Fรถr tunga bilar kan man fรฅ nรฅgot som heter Klimatpremie, och fรฅr dรฅ en del av merkostnaden jรคmfรถrt med en dieselbil betald. Lรคtta lastbilar gรฅr in under Bonus Malus och dรคr ligger bidraget idag pรฅ 70 000 kronor per bil, sรคger Matilda Adelborg frรฅn Bring och tillรคgger:

Fรถr laddinfrastruktur kan man fรฅ bidrag dels frรฅn โ€ladda bilenโ€-bidraget och kan dรฅ fรฅ upp till 50 procent av kostnaden men max 15 000 kronor per laddpunkt. Fรถr lite stรถrre laddinfrastrukturinvesteringar kan man sรถka bidrag via Klimatklivet. Den hรคr typen av bidrag รคr jรคtteviktiga i resan mot att bli helt grรถna.

DHL verkar ocksรฅ vara i ansรถkartagen nรคr det kommer till infrastrukturen.

Vi har sรถkt bidrag fรถr vรฅra solceller, fรถr laddinfrastrukturen och kommer sรถka fรถr elbilarna framรถver. Allt enligt gรคllande riktlinjer, sรคger Ann Berglund frรฅn DHL.

En viktigare frรฅga kan dock vara hur man faktiskt sรคkerstรคller att elflottan drivs miljรถvรคnligt. Om elen man laddar med drivs av kolkraft sรฅ รคr det fรถrstรฅs inte speciellt fossilfritt.

โ€œInte enbart fokus pรฅ elfordonโ€

De flesta bolag sรคkerstรคller fรถrstรฅs att laddningen vid deras egna lokaler sker med fรถrnybar energi. Best Transport รคr en av dessa men de erkรคnner samtidigt att frรฅgan รคr mer komplex.

Vi har sรคkerstรคllt att laddning vid vรฅra lokaler och terminaler sker med fรถrnybar energi. Dรคremot รคr det idag svรฅrt att ha kontroll รถver ursprunget fรถr den el som fordonen laddas med ute pรฅ stan eller hemma hos รฅkeriรคgaren, sรคger Hanna Radoncic frรฅn Best och fortsรคtter:

Eftersom den nordiska elmixen till 55 procent bestรฅr av fossila brรคnslen finns det en risk att ett fordon som laddas ute pรฅ stan delvis drivs med el frรฅn kolkraft. Detta, tillsammans med osรคkerheten kring batteriernas pรฅverkan pรฅ miljรถn, รคr en av anledningarna till att vรฅr drivmedelsplan inte enbart fokuserar pรฅ elfordon.

Airmee instรคmmer i svรฅrigheterna som finns.

Vรฅra elbilar blir inte grรถnare รคn vad elen som driver dem รคr, det รคr vi fullt medvetna om. Satsningen pรฅ en รถkad elektrifierad fordonsflotta รคr vรฅrt sรคtt att bidra till den stora klimatutmaningen, vi vet att den redan idag har en god effekt men att det men att det krรคvs ytterligare anstrรคngning fรถr att nรฅ hela vรคgen fram, sรคger Julian Lee frรฅn Airmee och tillรคgger:

Idag har vรฅra รฅkerier olika lรถsningar fรถr hur de fรถrser sina fordon med den laddning som krรคvs. Vi fรถljer noga utvecklingen av ny teknik och hur Sverige samt andra lรคnder arbetar fรถr att gynna grรถn elproduktion. Det kommer krรคvas stora anstrรคngningar frรฅn nรคringslivet, elproducenter, elbolag tillsammans med ett tydligt politiskt ledarskap fรถr att lรฅngsiktigt sรคkerstรคlla att det finns en god tillgรฅng till fรถrnybar elektricitet som samhรคllet kan ta del av.

De flesta fraktbolag meddelar att de fรถrstรฅs kรถper grรถn fรถrnybar el i den utstrรคckningen de har kontroll รถver laddningen. Flera bidrar รคven sjรคlva till eltillverkningen med hjรคlp av till exempel solceller.

Det hรคr รคr vรคldigt komplexa frรฅgor och det รคr viktigt att se till helheten fรถr att sรคkerstรคlla att รฅtgรคrder som vidtas faktiskt har en nettopositiv effekt. El har mรฅnga fรถrdelar men ocksรฅ en del utmaningar: produktionsmetod รคr en; lagring en annan och batterikomponenter en tredje. Vi investerar i egna solcellsparker i anslutning till vรฅra terminaler vilket gรถr att vi kan sรคkerstรคlla att en stor del av den el vi behรถver kommer frรฅn hรฅllbara kรคllor. I Sverige har vi ju ocksรฅ fรถrmรฅnen att ha tillgรฅng till relativt ren el via det allmรคnna elnรคtet, sรคger Ann Sonne frรฅn Budbee.

Sist men inte minst sรฅ ville vi fรถrstรฅs veta hur fraktbolagen ser pรฅ eldrivet nรคr det kommer till framtiden. ร„r vi pรฅ vรคg mot en helt elektrifierad fordonsflotta eller รคr det en kombination som gรคller รคven framรถver. Budbee verkar luta รฅt att elen kommer att ta รถver.

Idag รคr det en kombination av el och HVO100, andelen el kommer att vรคxa i takt med teknik- och inftrastrukturutvecklingen och det รคr rimligt att anta att vi en dag lรคngre fram i tiden kan ha en helt eldriven flotta, sรคger Ann Sonne frรฅn Budbee.

โ€œร„ven av hรคlsoskรคlโ€

Bring som fรถrstรฅs รคr lite stรถrre verkar samtidigt se en mixad framtid.

Vi tror att eldrivet kommer ha en stor plats, kanske framfรถr allt i stรคder dรคr man inte behรถver kรถra sรฅ lรฅnga strรคckor och dรคr det finns en efterfrรฅgan pรฅ utslรคppsfria alternativ, รคven av hรคlsoskรคl. Men vi ser ocksรฅ att fรถr att vi ska kunna nรฅ vรฅra miljรถmรฅl hรคr pรฅ Bring och รคven nationellt i Sverige, sรฅ kommer vi att behรถva anvรคnda alla typer av fรถrnybara drivmedel, sรคger Matilda Adelborg frรฅn Bring.

Intressant รคr dock att PostNord, som ocksรฅ har en stor flotta att tรคnka pรฅ, faktiskt ser framfรถr sig att รคven tunga transporter รถver lรคngre avstรฅnd blir elektrifierade inom en inte alltfรถr lรฅng framtid.

Fรถr lรคttare transporter i tรคtbebyggda omrรฅden รคr en omstรคllning till el redan praxis. Fรถr tyngre eller tunga transporter, eller fรถr transporter dรคr tillgรฅngen till infrastruktur eller rรคckvidd sรคtter hinder behรถver fรถrnybara drivmedel anvรคndas. Fรถr tunga, lรฅnga transporter ser vi elektrifiering i stor skala tidigast efter 2025. Under tiden behรถver vi fรถr tunga, lรฅnga transporter sรคkra tillgรฅng till hรฅllbart producerade biodrivmedel. Vi testar och utvรคrderar kontinuerligt tunga fordon med batteridrift fรถr att gรถra en bedรถmning av nรคr det รคr lรคge att skala upp satsningarna รคven pรฅ den tyngre sidan, sรคger Maria Ibsรฉn frรฅn PostNord.

Den stรถrsta utmaningen ligger uppenbarligen bland de tunga transporterna.

Flera pรฅpekar samtidigt hur utvecklingen gรฅr snabbt framรฅt vilket gรถr det svรฅrt att sia om framtiden. Man vill ju inte heller gรฅ รถver enbart till el om detta inte รคr det mest hรฅllbara alternativet, nรคr det kommer till det stรถrre perspektivet.

Vรฅr affรคrsmodell ska sรคkerstรคlla att samtliga hรฅllbarhetsdimensionerna (social, miljรถ och ekonomisk) drar nytta av vรฅra insatser och investeringar. Dรคrfรถr innehรฅller vรฅr drivmedelsplan flera olika fossilfria drivmedel, sรคger Hanna Radoncic frรฅn Best.

Vi รคr i stรคndig dialog med biltillverkare och andra aktรถrer och just nu tror vi att en kombination av olika hรฅllbara drivmedel รคr det som kommer att vara mest hรฅllbart inom en รถverskรฅdlig framtid, sรคger Leilei Tong frรฅn Instabox.

Dรคr vi stรฅr idag sรฅ tror vi att en helt eldriven flotta bestรฅende av olika fordonstyper รคr det mest troliga alternativen - skรฅpbilar, elcyklar och andra typer av fordon. Tyvรคrr finns inte tekniken fรถr att elektrifiera alla delar av vรฅr leveranskedja tillgรคnglig idag men vi deltar i flera spรคnnande initiativ fรถr att driva pรฅ utvecklingen, sรคger Julian Lee frรฅn Airmee.

Dela artikeln: